Подати скаргу
Закрити пошук
04.03.2019

ЗАЯВА з приводу порушень з боку медіа законодавства щодо поширення соціологічних даних в ході президентських перегонів

ЗАЯВА з приводу порушень з боку медіа законодавства щодо поширення соціологічних даних в ході президентських перегонів

Ми, громадські організації у складі Комісії з журналістської етики, Платформи прав людини, Українського інституту медіа та комунікації, звертаємось до українських засобів масової інформації із закликом усунути порушення виборчого законодавства в частині поширення інформації про результати опитування громадської думки, пов’язаної з виборами.

Моніторинг висвітлення в медіа президентських перегонів, який здійснюють ці організації в рамках коаліції за підтримки проектів Ради Європи, зафіксував високу кількість порушень як з боку телеканалів, так і з боку онлайн-ЗМІ.

Зокрема, йдеться про такі типи порушень:

  • ЗМІ часто інтерпретують результати опитувань на користь того чи іншого кандидата або некоректно коментують цифри,
  • частіше за все не оприлюднюються повні вихідні дані соціологічних опитувань. Зокрема, у публікаціях не називають замовників (окрім тих випадків, коли замовниками виступають міжнародні організації), не завжди представлена інформація (повністю або частково) про час проведення, територію, яку охоплювало опитування, розмір та спосіб формування соціологічної вибірки, метод опитування, точне формулювання питань, можливої статистичної похибки, як цього вимагає стаття 56-6 Закону України «Про вибори президента України» та п.11 Кодексу етики українського журналіста. Так, згідно Кодексу «не допускається таке вибіркове цитування соціологічних досліджень, яке призводить до викривлення змісту» та «журналістські опитування громадян не повинні фабрикуватися з метою отримання наперед визначеного результату».

Також, на всіх загальнонаціональних телеканалах у суспільно-політичних ток-шоу проводяться опитування глядачів, присутніх у студії. При цьому, відсутнє текстове повідомлення «Це опитування відображає думку лише цієї аудиторії», яке має протягом всього часу оприлюднення результатів інтерактивного опитування демонструватися на екрані (для телепередач) у формі, прийнятній для глядача. І, це, також, є прямим порушенням вимог статті 56-6 Закону України «Про вибори президента України». Ведучі, під час ефірів, також не наголошують на нерепрезентативності цих опитувань.

В цілому, таке ігнорування телеканалами вимог виборчого законодавства може ввести в оману велику кількість їх глядачів-виборців, які сприйматимуть такі результати як загальнонаціональні або як такі, що відображають дійсно ставлення певних груп населення до поставлених в студії питань.

Ми наголошуємо, що маніпуляція соціологічними даними та опитуваннями аудиторії у ток-шоу на телеканалах є неприпустимою, оскільки заважатиме виборцям зробити поінформований та усвідомлений вибір під час голосування.

Ми закликаємо ВСІ засоби масової інформації, які висвітлюють хід виборчої кампанії, бути відповідальними перед суспільством та законом,  усунути зазначені порушення і в подальшому дотримуватись вимог законодавства в частині інформаційного забезпечення виборів та журналістської етики.

 

Коаліція здійснювала моніторинг з 14 січня по 03 лютого 2019 року таких медіа: UA: Перший, Інтер, ICTV, Прямий, 1+1, 5 канал, NewsOne, 112 канал, телеканал Україна, СТБ, ZIK, Espresso, а також онлайн-ЗМІ: obozrevatel.com, segodna.ua, hromadske.ua, strana.ua, pravda.com.ua, gordonua.com, korrespondent.net, nv.ua.

Дані для медіамоніторингу збиралися 15 незалежними спеціалістами, які працювали повний робочий день мінімум 5 днів на тиждень.

Детальну інформацію про порушення, а також методологію моніторингу можна знайти за посиланням

Поділитись