Подати скаргу
Закрити пошук
09.03.2021

Рекомендації щодо належного висвітлення історій про лікарські помилки

Рекомендації щодо належного висвітлення історій про лікарські помилки

Якість медичної допомоги, її надання в конкретних закладах, дотримання прав пацієнтів – ці та інші теми є суспільно важливим та незмінно привертають увагу аудиторії. Належне висвітлення тем, пов’язаних із такими діями медичних працівників, що спричинили погіршення стану здоров’я пацієнта або його смерть, має значення для підвищення рівня суспільного контролю за медичною сферою. 

Під час підготовки матеріалів, присвячених темі лікарських помилок, Комісія з журналістської етики рекомендує журналістам і редакціям:

1. Пам’ятайте про лікарську таємницю і з повагою ставтеся до приватного життя людини. Пацієнт має право на збереження інформації про факт звернення за медичною допомогою, про стан здоров’я, про діагноз та інші відомості, які стали відомими під час обстеження і лікування.

2. В разі отримання згоди пацієнта на оприлюднення приватної інформації, як-то ім’я та прізвище, діагноз, склад сім’ї, місце проживання тощо, – враховуйте можливі негативні наслідки, які співрозмовник може не усвідомлювати. Наприклад, якщо оприлюднення фотографії та діагнозу може призвести до цькування людини. До виходу матеріалу варто обговорити з пацієнтом, як мінімізувати ці ризики.

3. Під час підготовки матеріалу дотримуйтеся балансу між потребою суспільства у важливій інформації та стражданнями потерпілої людини. Розмова з журналістами, а також оприлюднення матеріалу може завдати болю, викликати негативні спогади у потерпілого або його рідних. Розпитуйте співрозмовника про травматичний досвід і використовуйте цю інформацію настільки, наскільки цього достатньо для суспільного інтересу. Не варто прагнути за будь-що отримати шокуючі подробиці задля рейтингів.

4. Висвітлюючи тему, звертайтеся за коментарем до представників медичної установи або лікарів, згаданих у матеріалі, і обов’язково включайте до матеріалу їхню точку зору.

5. Використовуйте коментарі фахових експертів – наприклад, у медичній чи юридичній сферах. Попросіть експертів, щоб вони пояснили простою мовою спеціальні терміни або процедури, а також розповіли про те, як варто діяти в таких ситуаціях.

6. Перевіряйте інформацію, яку ви отримуєте від співрозмовників або читаєте в соціальних мережах. Неприпустимо будувати матеріали виключно на дописах користувачів соціальних мереж. Шукайте першоджерела: перевіряйте, чи ваші співрозмовники були очевидцями подій, чи лише знають про них від інших людей.

7. Пам’ятайте, що журналіст не ставить діагноз і не виносить вирок. Будьте неупередженими, уникайте спокуси пристати на позицію потерпілої сторони, сформувати негативне ставлення до конкретних медичних працівників або до всіх працівників медичної сфери. Не використовуйте цитати, які містять «мову ворожнечі», погрози, заклики до насильства тощо. Уникайте надмірних сенсацій в заголовках.

8. У боротьбі за увагу аудиторії варто уникати публікації шокуючих зображень і відео, які можуть викликати сильні негативні емоції у глядачів чи читачів. Будьте обережні у використанні фото і відеоматеріалів, на яких зображені діти. Публікація фото неповнолітніх на персональній сторінці в соціальній мережі не означає автоматичної згоди на використання цього знімку в медіа: зверніться за дозволом на публікацію до батьків дитини.

9. Висвітлюйте тему в розвитку, стежте за тим, які висновки зроблені або не зроблені після лікарської помилки, і повідомляйте про це аудиторії. Допомагайте надати випадку суспільного значення, шукайте системні проблеми і сприяйте їх вирішенню.

 

Поділитись