Подати скаргу
Закрити пошук
Статус рішення:
Дружнє попередження
Дата рішення 2021-10-25

Щодо скарги на публікацію РБК-Україна «Сімейний бізнес: в Одесі маленький ром крав товар, поки його мама відволікала продавщицю»

Подавач:
Ковальчук Ольга Вячеславівна
Дата подання:
23.08.2021
Порушник:
РБК-Україна
Статті кодексу:
06. Повнота та об’єктивнсть інформації, 15. Заборона дискримінації, 18. Висвітлення питань, пов’язаних з дітьми

Рішення

Опис ситуації

До Комісії з журналістської етики надійшла скарга від Ольги Ковальчук на публікацію  інформаційної агенції РБК-Україна «Сімейний бізнес: в Одесі маленький ром крав товар, поки його мама відволікала продавщицю (відео)» (опублікована 28 липня 2021, авторка – Тетяна Самарук).

Заявниця звертає увагу, що в публікації, де йдеться про крадіжку в магазині, зазначено національність імовірного неповнолітнього правопорушника. Така згадка, на думку авторки скарги, є порушенням Кодексу етики українського журналіста.

«Через згадування в кримінальній хроніці ромської національності, як характеристики людини, виникають випадки дискримінації. Через такий дисбаланс представлення ромської тематики у людей, які ніколи не зустрічали ромів у житті, з’являється низка упереджень, а у самих ромів – відчуття власної нікчемності. Це загострює розбрат між ромами та українцями, створює міфічний образ ромів і тим самим викликає відчуття дисонансу у свідомості самих ромів, а також змушує їх більш тісно триматись один одного та усіляко уникати зовнішніх контактів. Що в свою чергу, ще більше вповільнює процес включення ромів до українського суспільства», – вважає авторка скарги.

Комісія звернулася до редакції РБК-Україна з проханням надати коментарі щодо вказаної програми та зазначених у скарзі аргументів.

В агентстві повідомили, що внесли правки до зазначеної публікації: видалили з тексту слова «ром», «роми» та «ромської національності».

В тому числі змінено заголовок, який тепер виглядає так: «Сімейний бізнес: в Одесі хлопчик крав товар, поки його мама відволікала продавщицю (відео)».

Відповідні етичні стандарти та їх дотримання

Публікація побудована на відео, оприлюдненому в одному з телеграм-каналів. Вбудоване відео являє собою запис камери спостереження одного з магазинів та має назву «В Одесі цигани обікрали магазин». «В Одесі камери відеоспостереження зафіксували, як дитина краде товар в магазині, поки мама відволікає продавця», – йдеться в повідомленні РБК-Україна.

Автори новини стверджують, що «хлопчик обікрав магазин», а його мати «відволікала продавця та допомагала синові вчиняти злочин». «Вони викрали 1 блок запальничок, 2 пачки сигарет та 600 грн. при розміні 1000 купюри підробленої», – зазначається в повідомленні.

Єдиними джерелом інформації є телеграм-канал, жодних офіційних підтверджень або спростувань скоєного правопорушення журналісти не наводять. Авторка новини Тетяна Самарук цитує коментарі читачів каналу, при цьому серед коментарів є такі: «Який жах, з дитинства вчать обкрадати»; «Їх не можна пускати в магазини»; «Не розуміють, що при вигляді циган, потрібно пильнувати»; «Від них потрібно триматися якомога далі».

Новина супроводжується тегами «крадіжка» та «роми».

У пункті 15 Кодексу етики українського журналіста зазначається: «Ніхто не може бути дискримінований через свою стать, мову, расу, релігію, національне, регіональне чи соціальне походження або політичні уподобання. Вказувати на відповідні ознаки особи (групи людей) слід лише у випадках, коли ця інформація є неодмінною складовою матеріалу. Необхідно утримуватися від натяків або коментарів, що стосуються фізичних недоліків чи хвороб людини, уникати вживання образливих висловів, ненормативної лексики».

В оскаржуваній публікації РБК-Україна містяться одразу кілька ознак порушення цього пункту Кодексу:

  • згадується національність осіб, яких підозрюють у скоєнні правопорушення (у заголовку до відео та в адресному рядку новини);
  • цитуються висловлювання, які містять мову ворожнечі і створюють враження про етнічну групу як таку, яка становить загрозу для суспільства;
  • проводиться зв’язок між належністю до певної етнічної групи та крадіжками;
  • вживається дискримінаційний термін «цигани» замість «роми».
  • для посилення негативного враження публікацію проілюстровано фотоколажем, на якому скріншот із відео поєднаний зі знімком жінки з мішком за плечима (жінка не має стосунку до згаданих подій).

У пункті 6 Кодексу етики українського журналіста зазначається: «Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти і редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіо матеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел».

В публікації «Сімейний бізнес: в Одесі…» міститься єдине посилання на джерело – телеграм-канал  «Хуе**я Одесса». Інформація потребує перевірки в інших джерелах – у поліції чи в самому торговельному закладі, де нібито сталося правопорушення. Однак у тексті немає згадки про те, що таку перевірку було здійснено і що журналістка отримала підтвердження викладеної інформації. Про здійснену крадіжку журналістка пише як про доведений факт, називаючи винними жінку та хлопчика («дитина краде», «мати відволікає»). Заяви про те, що на відео нібито зображені мати й син і що вони належать до ромської спільноти, також узяті з повідомлення телеграм-каналу, перевірка інформації не здійснювалася.

У пункті 18 Кодексу етики українського журналіста зазначається: «Журналіст має бути особливо обережним при висвітленні питань, пов’язаних із дітьми. Журналіст та редактор повинні мати обґрунтовані підстави для висвітлення приватного життя неповнолітньої особи (осіб) та дозвіл на це від її батьків чи опікунів. Неприпустимим є розкриття імен неповнолітніх (або вказування ознак, за якими їх можна розпізнати), які мали відношення до протизаконних дій, стали учасниками подій, пов’язаних із насильством».

У відео, яке є невід’ємною частиною новини, використане зображення неповнолітньої дитини без дозволу її батьків або законних представників. Обличчя дитини не заретушоване. Крім того, в публікації зазначалося, що жінка і хлопчик є ромами – така ознака теж дозволяла ідентифікувати осіб, зображених на відео. В процитованих коментарях користувачі телеграм-каналу пишуть, що хлопчика «бачили на Привозі», тобто впізнали на відео. Таке використання зображення неповнолітньої дитини, яку вважають причетною до скоєння правопорушення, є порушенням пункту 18 Кодексу етики українського журналіста.

Висновки і рекомендації

Оприлюднення засад редакційної роботи, включно з етичними засадами, є важливим кроком на шляху дотримання журналістських стандартів. На сайті агенції РБК-Україна в розділі «Редакційна політика і стандарти» зазначено: «Редакція не підтримує будь-які форми пропаганди насильства і дискримінації. У тому числі не допускаються до публікації образливі, ксенофобські, расистські, гомофобні, наклепницькі висловлювання. Журналісти, які порушують ці принципи, будуть притягнуті до відповідальності, аж до припинення співпраці».

Комісія з журналістської етики приймає до уваги той факт, що редакція РБК-Україна прислухалася до аргументів заявниці та внесла зміни до вже опублікованого матеріалу. Із тексту новини та із заголовку видалені згадки про ромів та осіб «ромської національності».

Разом із тим слово «роми» залишилося в тегах до публікації і в адресному рядку. В тексті новини і в заголовку вбудованого відео міститься дискримінаційний термін «цигани». Відсутня перевірка інформації в інших джерелах, а про скоєне правопорушення йдеться як про нібито доведений факт. Крім того, використане зображення неповнолітньої особи, причетної до можливого правопорушення.

Комісія з журналістської етики дійшла висновку, що оскаржувана публікація «Сімейний бізнес: в Одесі маленький ром крав товар, поки його мама відволікала продавщицю (відео)» порушує і Кодекс етики українського журналіста, і редакційні стандарти агенції та виносить інформаційній агенції РБК-Україна дружнє попередження.


Комісія з журналістської етики рекомендує журналістам і редакціям вживати всіх заходів для попередження розпалювання міжетнічної ворожнечі.  

  1. Висвітлювати різноманітні теми і події, пов’язані з життям етнічних груп, боротися з негативними стереотипами та стигматизацією окремих етнічних груп – зокрема, ромів. Однобічне висвітлення лише негативних подій формує упереджене ставлення до людей, які належать до етнічної групи.
  2. Використовувати коректну термінологію, коли йдеться про назву народу.
  3. Уникати трансляції меседжів, що можуть розпалювати ненависть на етнічному грунті, – в тому числі повідомлень і коментарів із соціальних мереж. Медіа не мають ставати майданчиком для ретрансляції дискримінаційних висловлювань. Варто утримуватися від прямого цитування осіб, які припускаються «мови ворожнечі». В разі, якщо такі заяви пролунали (наприклад, у прямому ефірі), журналісти повинні чітко відмежуватися та негайно дати оцінку цим висловлюванням.
  4. Однозначно засуджувати напади на ґрунті ненависті та вербальну агресію до груп людей за етнічною ознакою. Не протиставляти в своїх матеріалах людей різних національностей, не відокремлювати одну етнічну групу від решти суспільства.
  5. Згадка про національність особи (осіб) у повідомленнях про скоєні правопорушення неприпустима. Злочинність не має національності. Варто уникати узагальнень, які створюють враження, нібито ціла етнічна група схильна вчиняти правопорушення.
  6. Утримуватися від публікації новин про правопорушення, якщо такі новини грунтуються лише на інформації, поширеній у соціальних мережах. Ретельно перевіряти таку інформацію в офіційних джерелах.
  7. Не поширювати інформацію, фото та відео, які дають можливість ідентифікувати дитину, яка підозрюється у скоєнні правопорушення або стала жертвою злочину.  
  8. Редакціям варто не лише виправляти помилки в матеріалах, пов’язаних із висвітленням життя етнічних груп, а й пояснювати аудиторії, в чому полягала помилка та як медіа планує уникати таких помилок у майбутньому. Чесність і прозорість у роботі журналістів формує засади для міжкультурного діалогу і сприяє кращому розумінню необхідності різноманіття культур і поглядів.

Рішення підготовлено у рамках проєкту, що реалізується за підтримки Координатора проєктів ОБСЄ в Україні.

Скарга

05.03.2021 року на офіційному сайті РБК-Ураїна була опублікована стаття «У Києві родина ромів влаштувала похоронну церемонію біля школи та дитсадка», в якій говориться: «Так, роми винесли труну з покійним у двір і встановили на дерев’яних піддонах, принесли хрест з вінками і почали споруджувати тент. Коли уражені мешканці будинку побачили таку підготовку до церемонії та лопати в руках у родичів покійного, стали дзвонити в поліцію.» (скриншот додаю), де вказання національності – це явне порушення Кодексу журналісткої етики.

Ініціативна група «Stop negative» в особі Ковальчук Ольги Вячеславівни просить Комісію журналісткої етики звернути увагу на цю статтю, оскільки виявила в ній порушення пункту 15 Кодексу журналісткої етики «Журналіст повинен уникати у своїх публікаціях та передачах образ з приводу національних, расових, етичних та релігійних поглядів і почуттів людей, протидіяти екстремізму та обмеженню громадянських прав за будь-якими ознаками.»

Через згадування в кримінальній хроніці ромської національності, як характеристики людини, виникають випадки дискримінації. Через такий дисбаланс представлення ромської тематики, у людей, які ніколи не зустрічали ромів у житті, з’являється ряд упереджень, а у самих ромів – відчуття власної нікчемності. Це загострює розбрат між ромами та українцями, створює міфічний образ ромів і тим самим викликає відчуття дисонансу у свідомості самих ромів, а також змушує їх більш тісно триматись один одного та усіляко уникати зовнішніх контактів. Що в свою чергу ще більше вповільнює процес включення ромів в українське суспільство.

Поділитись