Подати скаргу
Закрити пошук
Статус рішення:
Відхилено
Дата рішення 2021-09-23

Щодо скарги Костянтина Кутіліна на сайт «Информатор»

Подавач:
Кутілін Костянтин Олегович
Дата подання:
20.08.2021
Порушник:
dp.informator.ua
Статті кодексу:
19. Свідоме порушення журналістської етики

Рішення

Опис ситуації

До Комісії з журналістської етики надійшла скарга від Костянтина Кутіліна на сайт «Информатор» (dp.informator.ua). Заявник поскаржився на те, що його заблокували в телеграм-чаті інтернет-видання після того, як він залишив негативний відгук на «сторіз» в Інстаграм цього ЗМІ. Автор скарги незадоволений тим, що видання використовує російську мову на своєму сайті та в соціальних мережах. Також заявник просить «сприяти покаранню Інформатор Україна, Інформатор Дніпро та пов’язаних із ними груп за публічну «аморальну» поведінку».

Відповідні етичні стандарти та їх дотримання

Відповідно до Положення про Комісію з журналістської етики, Комісія розглядає конфліктні ситуації етичного та професійного характеру, які виникають у журналістському середовищі та між журналістським середовищем і громадськістю у зв’язку із виконанням журналістами свого професійного обов’язку.

Комісія розглядає конфліктні ситуації як за зверненням журналіста, так і за зверненням інших фізичних та юридичних осіб, зацікавлених в етичній оцінці професійної діяльності конкретного журналіста, головного редактора, засновника або власника засобу масової інформації, державного органу, що має компетенцію у галузі масової інформації, або інших суб’єктів, діяльність яких пов’язана або стосується професійної журналістської діяльності.

Із цього випливає, що предметом розгляду Комісії є матеріали в медіа, при цьому автор скарги надає один примірник розміщеного матеріалу або посилання на такий матеріал у відкритому доступі.

Автор скарги Костянтин Кутілін не надав посилання на матеріал сайту «Информатор», а надіслав скріншот кількох реплік із обговорення в чаті. Ці кілька реплік не дають можливості зрозуміти контекст дискусії та наявність чи відсутність порушень Кодексу етики українського журналіста.

Автор звернення висловлює незадоволення тим, що сайт «Информатор» публікує новини й матеріали російською мовою. Однак перевірка дотримання Закону про мову та законність підстав для публікації матеріалів російською не входить до компетенції Комісії.

Крім того, Комісія не приймає рішень щодо блокування чи розблокування користувачів соціальних мереж та інтернет-платформ.

Висновки і рекомендації

Комісія самостійно приймає рішення щодо своєї компетенції та вправі відмовити у розгляді звернення, якщо вважає, що його розгляд виходить за межі компетенції Комісії.

Враховуючи наведені обставини, Комісія з журналістської етики прийняла рішення про відмову у задоволенні скарги Костянтина Кутіліна на сайт «Информатор».

Комісія усвідомлює, що часто громадяни, які подають скаргу, не бачать різниці між журналістським матеріалом (публікацією, відеосюжетом, радіопрограмою тощо) та висловлюваннями журналіста як користувача соціальних мереж. Варто наголосити, що Кодекс етики українського журналіста охоплює сферу, пов’язану зі створенням матеріалів, і не охоплює спілкування користувачів із працівниками редакції в соціальних мережах.

Правила користування соціальними мережами та інтернет-платформами (Фейсбук, YouTube, Інстаграм, Телеграм та інших) встановлюються самими платформами в доступні користувачам. В разі, якщо хтось із користувачів помітив порушення правил, йому доцільно звернутися зі скаргою безпосередньо до адміністрації мережі.

Водночас Комісія звертає увагу на рекомендації для журналістів щодо дописів у соціальних мережах.

  • Коли ви позиціонуєте себе як журналіста, будь-які ваші висловлювання пов’язуватимуть із вашою професією та з медіа, з яким ви співпрацюєте. Аудиторія журналіста в соціальних мережах не бачить різниці між професійною поведінкою та особистими уподобаннями журналіста. З точки зору читачів або глядачів ви є журналістом завжди, незалежно від того, перебуваєте на роботі чи відпочиваєте вдома.
  • Комісія вважає неприпустимими методи збільшення аудиторії в соціальних мережах шляхом публікації дописів, які розпалюють ненависть до певної групи людей. Журналісти повинні уникати дискримінаційних висловів як у дописах на своїх сторінках, так і в коментарях до інших дописів.
  • Редакціям варто розробляти і впроваджувати правила етичної поведінки журналістів у соціальних мережах, насамперед – для тих співробітників, які ведуть комунікацію від імені медіа. І хоча  редакції використовують сторінки в соціальних мережах або канали в месенджерах насамперед для просування контенту медіа, ці канали сприймаються як частина редакційної діяльності.  Тому під час спілкування з користувачами соціальних мереж журналістам рекомендується дотримуватися принципів неупередженості, точності і збалансованості.

Це рішення підготовлено за підтримки Координато­ра проектів ОБСЄ в Україні. Погляди, думки, висновки та інша інформація, наведені у цьому документі, не були надані та не обов’язково схвалені Організацією з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ), якщо ОБСЄ не є чітко вказана як автор цього документу.

СКАРГА

Хочу повідомити про непрофесійну і просто неприпустиму поведінку журналістів Інформатор Дніпро, і попросити у Вас допомоги у покаранні даної групи каналів. У мене виникла конфліктна ситуація з цим каналом. Схожа ситуація виникла у більшості городян та користувачів. Інформатор Дніпро досить популярні в нашому місті, можливо тому вони стали досить нахабно поводити себе по відношенню до підписників, і просто до людей взагалі. Мало того, що вони можуть образити будь-кого, хто їх публічно  критикує, вони відмовляються друкувати матеріали і “вести” свої канали на українській мові. Переглядаючи Instagram (dp.informator.ua) мене образило і просто не сподобалося “сторіз” (фото я додаю). Такі “сторіз” публікуються регулярно. Я вважаю, що це образливо для людей і неприпустимо для такого поважного каналу. Я відправив їм цей скрін у флуд-групу Telegram, і запитав публічно чи нормально це? Мені дали образливу відповідь на моє питання: “А чи додається пояснювальна бригада?”. Я задав їм пряме питання, чому вони друкують питання у “сторіз’ російською мовою, а відповідь пропонують українською мовою, на що отримав ще одну образливу відповідь. Після мого зауваження, що так роблять “боти”, і так не повинні публікувати матеріали журналісти, мене через деякий час “забанили”. Я надіслав до чат-групи Telegram Інформатор Дніпро перший скріншот і запитав ще раз, що не так з моїм питанням. На що отримав відповідь, що тепер всі можуть через “сторіз” звинувачувати нас в сепаратизмі, і вони вважають, що це просто “сторіз” і це для них нормально. Нормально для них, але неприпустимо для суспільства …Я подав на них скаргу в ІМІ та вислав їм скріншот підтвердження скарги до їх чат-групи Telegram, публічно про це вказавши, замість публічного вибачення, мене через деякий час “забанили” і у цій групі. Я вважаю ненормальною поведінку цього каналу в нашому суспільстві. Мало того, вони регулярно без дозволу публікують фото жителів Дніпра і інших людей, під якими критикують їх одяг, зачіску, і т.ін., публікують фото з соціальних мереж зі своєю критикою, публікують фото з пляжів, фото дівчат Дніпра з соціальних мереж. Іншими словами, я вважаю даний канал, групу каналів, “аморальними” для нашого міста. Чи могли б Ви сприяти покаранню Інформатор Україна, Інформатор Дніпро та пов’язані з ними групи за публічну “аморальну” поведінку ?  Дякую.

Поділитись