Подати скаргу
Закрити пошук
Статус рішення:
Немає порушення

Щодо порушень вимог журналістської етики у сюжеті новин телеканалу 1+1 від 18 січня 2019 року

Подавач:
Коаліція громадських організацій
Дата подання:
20.03.2019
Скарга подана на:
Телеканал "1+1"
Статті кодексу:
06. Повнота та об’єктивнсть інформації, 09. Відокремлення фактів від припущень, 10. Представлення точки зору опонентів

Рішення

Рішення Комісії з журналістської етики

щодо порушень вимог журналістської етики у сюжеті новин телеканалу 1+1

від 18 січня 2019 року

 

В рамках моніторингу висвітлення у засобах масової інформації виборів Президента України, на розгляд Комісії з журналістської етики було подано скаргу на сюжет новин телеканалу 1+1: «Проблемна агітація: чому деякі слова на білбордах нардепа Шевченка замальовують» (ТСН Новини, 18 січня 2019 року)

(Моніторинг висвітлення виборів протягом січня-квітня 2019 року виконує Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія журналістської етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» та «StopFake», за підтримки проектів Ради Європи «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи слова, доступу до інформації та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр.).

У скарзі йдеться про те, що сюжет «Проблемна агітація: чому деякі слова на білбордах нардепа Шевченка замальовують»  має ознаки незбалансованості та замовності. У сюжеті ТСН йдеться про заяву партії УКРОП щодо начебто отриманих вимог та погроз від “міських влад” та навіть СБУ зафарбувати частину білбордів з політичною рекламою Олександра Шевченка, зокрема у фразі “Приберемо порох з наших осель”. Жодних підтверджень будь-яких вимог з боку правоохоронних органів чи місцевої влади зафарбувати частину білбордів в сюжеті не наведено, звернень до правоохоронних органів з приводу таких неправомірних дій журналістами ТСН не показано. Сюжет складає враження замовного матеріалу на користь кандидата в президенти Олександра Шевченка і партії УКРОП та проти Петра Порошенка як можливого кандидата в президенти (на момент сюжету ще не був зареєстрованим кандидатом).

Комісія звернулась до телеканалу для отримання коментарів щодо зазначеної скарги, однак жодної відповіді не отримала.

Висновки Комісії

Сюжет ТСН  «Проблемна агітація: чому деякі слова на білбордах нардепа Шевченка замальовують» стосується заяви партії УКРОП щодо начебто отриманих вимог та погроз, у зв’язку з політичною рекламою Олександра Шевченка, зокрема фразою “Приберемо порох з наших осель”, яка в ній використовується.  

В цілому більше половини хронометражу сюжету відведено під пряму мову представників партії УКРОП та позицію партії, яка озвучується ведучою та журналістом. Зокрема, в сюжеті надано слово голові партії УКРОП, який стверджує, що «до багатьох операторів, які здійснювали поклейку бордів, телефонували представники влади, міських влад, правоохоронних органів, СБУ з проханням заклеювати або знімати такі борди».  При цьому, жодних підтверджень озвученої керівником партії інформації, позиції операторів реклами журналісти не наводять.

Натомість, у сюжеті далі озвучується позиція члена партії УКРОП щодо ситуації в Кривому Розі. Зокрема, стверджується, що відбувся візит силовиків, а саме – СБУ, до міськвиконкому у Кривому Розі з вимогою заборонити борди з рекламою кандидата. При цьому те, що такий візит справді відбувся, з інших джерел журналіст не підтверджує. Наприклад, у сюжеті не наведено жодного коментаря від членів міськвиконкому, до яких нібито пред’являлись вимоги. Як немає і інформації про те, що до них за таким коментарем звертались. Наступного дня після описаного візиту, як стверджується, у сюжеті, самі борди були облиті фарбою. Зазначається, що у партії не сумніваються, що атаки були централізовані. Зважаючи на відсутність інших, альтернативних коментарів це судження подається як факт.

Щодо ситуації у Києві, де слово «порох» на білбордах було замальоване чорною фарбою, крім коментаря голови київського осередку партії УКРОП, який прямо говорить про те, що слово «порох» на білбордах замальовувала «українська влада», очевидно натякаючи на зв’язок гасла з Петром Порошенком, журналісти також звернулись до КП «Київреклама», яке надає дозволи на розміщення візуальної реклами. Компанія у своїй відповіді зазначила, що вони не мають жодних претензій до реклами та не уповноважені вимагати змінити зміст.

Також журналісти зазначили, що вони зверталися до компаній, що розміщують рекламу. Там, за твердженнями журналіста, коментувати відмовились, але «натякнули на неофіційні рекомендації» чиновників і силовиків. Що ж до силовиків, то за твердженнями журналіста  – вони звертались до СБУ, де їм пообіцяли відповісти протягом встановленого строку, однак відповіді так і не було отримано.

Проаналізувавши вказаний сюжет, Комісія вважає, що мало місце порушення вимог статей 6 та 10 Кодексу етики українського журналіста.

Так, відповідно до статті 6 Кодексу, журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіоматеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел. Всі факти, про які йдеться в сюжеті необхідно перевірити та підтвердити. Водночас, окремі факти, озвучені представниками партії УКРОП не ставиться під сумнів журналістами, як-то, інформація про нібито візит силовиків до міськвиконкому у Кривому Розі. У сюжеті відсутні також підтвердження, чи здійснювали журналісти перевірку такої інформації.

Щодо збалансованого представлення точок зору опонентів, журналісти вказували на звернення до СБУ з проханням прокоментувати ситуацію, водночас, жодної відповіді з цього приводу вони не отримали. Безумовно, відмова однієї сторони від коментарів щодо конфліктної ситуації жодним чином не повинна слугувати причиною не публікувати важливу суспільну інформацію. Проте, у такому випадку журналістам варто ще ретельніше підійти до дотримання етичних стандартів, щоб уникнути упередженості.

У сюжеті журналісти зауважують, що вони звертались до СБУ, однак ані тексту самого запиту, ні спроб взяти коментарі у інших суб’єктів, які згадуються у новині, у сюжеті не продемонстровано. Крім цього, окрім КП «Київреклама» у сюжеті не наведено жодних інших коментарів, ні незалежних експертів, ні, інших «представників влади», які звинувачуються у здійсненні тиску. Зокрема, зважаючи на очевидний зв’язок «проблемного гасла» із Петром Порошенком, доцільно було б звернутись за коментарем до Адміністрації Президента.

Недотримання вказаних етичних стандартів журналістами призвело до того, що практично весь сюжет будується на твердженнях представників партії УКРОП, що в умовах виборчого процесу може також розглядатись як необ’єктивне висвітлення чи надання переваги одному із кандидатів на виборах.

Таким чином, Комісія з журналістської етики вважає, що у сюжеті 1+1 «Проблемна агітація: чому деякі слова на білбордах нардепа Шевченка замальовують» від 18 січня 2019 року порушено статті 6 та 10 Кодексу етики українського журналіста.

Зважаючи на виявлені порушення, Комісія оголошує телеканалу дружнє попередження.

 

Голова Комісії                                                                                                      Андрій Куликов

 

Довідково.

Кодекс етики українського журналіста

Стаття 6. Повага до права громадськості на повну та об’єктивну інформацію про факти та події є найпершим обов’язком журналіста. Журналісти та редактори повинні здійснювати кроки для перевірки автентичності усіх повідомлень, відео- та аудіоматеріалів, отриманих від представників загалу, фрілансерів, прес-служб та інших джерел.

Стаття 10. Точки зору опонентів, в тому числі тих, хто став об’єктом журналістської критики, мають бути представлені збалансовано. Так само мають бути подані оцінки незалежних експертів.

Закон України «Про вибори Президента України»

«Стаття 56-5. Засади участі засобів масової інформації та інформаційних агентств в інформаційному забезпеченні виборів

2. Інформаційні агентства та засоби масової інформації поширюють повідомлення про перебіг виборчого процесу, події, пов’язані із виборами, базуючись на засадах достовірності, повноти і точності, об’єктивності інформації та її неупередженого подання.

3. Засоби масової інформації мають збалансовано висвітлювати коментарі всіх партій – суб’єктів виборчого процесу та кандидатів на пост Президента України щодо подій, пов’язаних із виборами.

Текст скарги

Назва сюжету: Проблемная агитация: почему некоторые слова на билбордах нардепа Шевченко закрашивают

Лінк: https://ru.tsn.ua/vypusky/tsn/vypusk-tsn-19-30-za-18-yanvarya-2019-goda-1282860.html

Зміст: Незбалансованим та таким, що може містити ознаки замовності можна вважати сюжет від 18 січня. В сюжеті ТСН йдеться про заяву партії УКРОП щодо начебто отриманих вимог та погроз від місцевих влад та навіть СБУ зафарбувати частину білбордів з політичною рекламою Олександра Шевченка, зокрема у фразі “Приберемо порох з наших осель”. В сюжеті надано слово представникам партії УКРОП, журналісти ТСН навели також офіційну відповідь комунального підприємства, яке надає дозволи на розміщення візуальної реклами, що воно не має жодних претензій до реклами та не уповноважене вимагати змінити зміст. Однак, жодних підтверджень будь-яких вимог з боку правоохоронних органів чи місцевої влади зафарбувати частину білбордів в сюжеті не наведено, жодних звернень до правоохоронних органів з приводу таких неправомірних дій журналістами ТСН не показано. Сам сюжет поданий наче Олександр Шевченко зазнає утисків з боку влади, і це опосередковано пов’язується з Петром Порошенко в негативному сенсі. Сюжет складає враження замовного матеріалу на користь кандидата в президенти Олександра Шевченка і партії УКРОП та проти Петра Порошенка як можливого кандидата в президенти (на момент сюжету ще не був зареєстрованим кандидатом).

Поділитись