
1 
 

 

  

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Перший проміжний звіт  
за результатами незалежного 

моніторингу висвітлення в медіа 
президентської виборчої кампанії в 

Україні 
 
 
 
 
 
 
 
 

Період медіамоніторингу 
14 січня – 03 лютого 2019 року 

 
 
 
 

Київ, Україна 
 
 



2 
 

 Перший проміжний звіт за результатами незалежного моніторингу висвітлення в 

медіа президентської виборчої кампанії в Україні / О. Бурмагін, Д. Дуцик, Р. 

Кужель, Є. Кузьменко, О. Юркова. – К., 2019. – 59 с. 

 

 
 
 
 
 
 
 

 
Думки, висловлені авторами публікації, не обов’язково відображають офіційну 
позицію Ради Європи. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



3 
 

ВСТУП 

 
Коаліція громадських організацій, до якої входять «Комісія з журналістської 
етики», «Платформа прав людини», «Український інститут медіа та комунікації» 
та StopFake, проводять системний моніторинг висвітлення у медіа президентської 
передвиборчої кампанії в Україні. Ця активність впроваджується за підтримки 
двох проектів Ради Європи: «Підтримка прозорості, інклюзивності та чесності 
виборчої практики в Україні» та «Зміцнення свободи медіа, доступу до інформації 
та посилення системи Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у 
рамках Плану дій Ради Європи для України на 2018-2021 рр. 
 
Мета моніторингу – надання професійної, комплексної та об’єктивної оцінки 
політичного різноманіття та балансу у висвітленні новин та поточних подій на 12 
телеканалах й у матеріалах 8 інтернет-видань. Окрім цього, іншими аспектами та 
показниками, щодо яких передбачено здійснення моніторингу, є роль соціальних 
медіа під час виборів, потенційний вплив дезінформації та пропаганди, а також 
протидія медіастереотипам і висвітлення гендерної тематики. Основне завдання 
моніторингу – інформування громадськості про поведінку ЗМІ під час виборчої 
кампанії і стимулювання дискусії щодо об’єктивності та якості їхньої роботи з 
висвітлення виборчих перегонів та сприяння дотриманню ними міжнародних 
стандартів і кращих практик щодо свободи вираження поглядів та незалежності 
ЗМІ. 
 
Дані для медіамоніторингу збиралися 15 незалежними спеціалістами, які 
працювали повний робочий день мінімум 5 днів на тиждень. 

 
КОРОТКИЙ ОГЛЯД 
 
Основні висновки 

 Попередні результати перших трьох тижнів моніторингу демонструють 
значні відмінності у способах висвітлення кандидатів. З одного боку, в 
цілому засоби масової інформації надавали виборцям різноманітну 
інформацію про кандидатів; з другого – вони виявляли більш-менш 
відкрито свої симпатії до конкретних кандидатів і політичних суб’єктів. 

 Поява кандидатів у програмах новин та поточних подій не завжди 
визначається інформаційною цінністю, але, можливо, інтересами 
власників. 

 Президент Петро Порошенко серед інших кандидатів отримав найбільше 
медіависвітлення на п’ятьох телевізійних каналах і шістьох онлайн-ЗМІ. 
Два інші кандидати, Юлія Тимошенко та Володимир Зеленський, 
отримали більше медіаохоплення на одному телеканалі та в одному 
онлайн-ЗМІ відповідно. 

 У той час, як програми ток-шоу надавали кандидатам певну можливість 
передавати свої повідомлення виборцям і дозволили виборцям 
отримувати інформацію про кандидатів, чітка демонстрація політичних 



4 
 

уподобань на користь конкретного кандидата або проти нього, що була 
помітна у форматі та поведінці ведучих програм, зменшувала цінність цих 
ток-шоу для виборців. 

 Інтернет-ЗМІ, щодо яких здійснюється моніторинг, досі надавали виборцям 
широкий спектр політичних поглядів, за винятком одного або двох 
випадків, хоча вони наразі не забезпечили більш істотного та аналітичного 
висвітлення кампанії. 

 Команда, яка проводить моніторинг, виявила 16 випадків можливого 
порушення Кодексу журналістської етики, більшість з яких були пов’язані 
з порушенням стандарту відділення фактів від коментарів, відсутністю 
відокремлення і маркування реклами від новинного контенту, а також 
пов’язані з порушенням правил цитування соціологічних опитувань. Усі ці 
кейси буде розглянуто Комісією з журналістської етики.  

 Отже, виборці отримали б користь від більш аналітичного та глибокого 
висвітлення, що допомогло б їм краще проаналізувати та оцінити якості 
кандидатів на виборах та їхні програми. 

 Враховуючи зростаючий вплив соціальних мереж під час виборів, 
моніторингова команда оцінює їх роль у виборах і фокусує увагу на 
сторінках кандидатів, традиційних медіа та лідерів думок. 

 Команда, яка проводить моніторинг, також проаналізувала можливий 
зовнішній вплив на майбутні вибори. Було виявлено, що деякі російські 
пропагандистські наративи проникли в українську медіасферу, зокрема 
через онлайн-медіа. Серед них – спроби дискредитації Української 
православної церкви, української влади та деяких політиків, а також 
легітимізації окупації Криму та частини Донбасу. У своїх повідомленнях 
деякі ЗМІ, щодо яких проводився моніторинг, використовували лише 
російські джерела інформації, не даючи української позиції.  

 Моніторинг також оцінює, чи просували медіа ідею толерантності, долали 
та протидіяли дискримінації, боролися зі стереотипами, а також як медіа 
висвітлювали гендерну тематику. Моніторингова команда виявила низку 
випадків поширення гендерних стереотипів, а також кілька прикладів, 
коли медіа просували гендерну рівність.  
 

 

ЗАКОНОДАВЧА БАЗА У СФЕРІ ВИСВІТЛЕННЯ ВИБОРІВ ТА 
РОЛЬ РЕГУЛЯТОРА 
 
У цілому, законодавство, яке регулює виборчий процес, розпорошене і 
складається з багатьох законів та підзаконних нормативно-правових актів. 
Зокрема, це Конституція України, закони України «Про державний реєстр 
виборців» та «Про Центральну виборчу комісію», Кодекс адміністративного 
судочинства України, Кримінальний кодекс України, Кодекс України про 
адміністративні правопорушення, Закон України «Про рекламу», постанови 
Центральної виборчої комісії тощо. В інформаційній сфері, крім спеціальних норм 
відповідних розділів законів про вибори, також діють загальні положення законів 
України «Про інформацію», «Про телебачення і радіомовлення», «Про друковані 
засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про інформаційні агентства», «Про 



5 
 

порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого 
самоврядування в Україні засобами масової інформації».  
 
Основним законодавчим актом, який регулює проведення президентських 
виборів, є Закон України «Про вибори Президента України» (від 5 березня 1999 
року № 474-XIV із змінами та доповненнями). 
 
Незважаючи на давні рекомендації Європейської комісії «За демократію через 
право» (Венеційська комісія) Ради Європи та ОБСЄ/БДІПЛ, станом на січень 2019 
року гармонізацію виборчого законодавства здійснено не було. До 
проголосованого в листопаді 2017 року мінімальною більшістю депутатів у 
першому читанні проекту Виборчого кодексу України (законопроект №3112-1) 
було внесено 4 370 правок перед другим читанням. Наразі він перебуває на етапі 
підготовки до другого читання.  
 
Загалом законодавство про вибори, за умови належного його застосування, 
гарантує проведення демократичного виборчого процесу1. Втім, певні норми 
законодавства про вибори потребують удосконалення для забезпечення їхньої 
повної відповідності міжнародним зобов’язанням та міжнародним стандартам. 
Крім реального забезпечення гендерного балансу, у виборних органах влади 
значних змін потребують норми саме щодо інформаційно-агітаційного складника 
виборчого процесу. 
 
Головним завданням виборчого законодавства в частині інформаційного 
забезпечення та агітації є встановлення справедливого балансу інтересів 
кандидатів (партій), засобів масової інформації, виборців та надання кожному 
виборцю можливості зробити поінформований і усвідомлений вибір. 
 
Чинне законодавство в цій сфері передбачає структуру, яку вперше було 
впроваджено у виборчому законодавстві України ще у 2009 році (на рівні проектів 
нормативно-правових актів у 2007 році), а саме – розподіл регулювання 
відповідно до предмету на дві частини – «Інформаційне забезпечення виборів» та 
«Передвиборна агітація» (розділи XV, XVI). 
 
Природно, що воно має «фундамент» тих років і лише в окремих частинах містить 
спроби відповідати сучасним умовам. Адже за 9 років практика застосування, як 
адміністративна так і судова, показала певні недоліки, які на сьогодні потребують 
нових системних підходів у регулюванні. 
 
Так, до цього часу присутній дуалізм дефініцій «політична реклама» та 
«передвиборна агітація», що вносить плутанину у розмежування норм, які 
регулюють агітацію під час виборів (законодавство про вибори та про рекламу). Ці 
норми також не враховують істотних змін після 2014 року суспільно-політичного 
контексту, в якому опинилася країна: умови воєнних дій, що досі тривають, а 

                                                             
1Остаточний звіт Місії зі спостереження за виборами ОБСЄ/БДІПЛ 

https://www.osce.org/uk/odihr/elections/ukraine/133441?download=true 

https://www.osce.org/uk/odihr/elections/ukraine/133441?download=true


6 
 

також гібридної війни з потужним інформаційним складником (маніпуляції, 
провокації, дезінформація), окупації частини території тощо. Актуальними, 
дискусійними і контраверсійними питаннями на сьогодні є обмеження/заборона 
агітації в засобах масової інформації та за допомогою засобів зовнішньої реклами 
(зменшення вартості виборчих кампаній), розмежування агітації та 
інформування, чіткість «правил гри» для ЗМІ та відповідальність за їх порушення. 
У контексті відповідальності варто зазначити, що склад адміністративних 
правопорушень у сфері агітації в Кодексі України про адміністративні 
правопорушення передбачає несуттєві санкції, а сама процедура складання 
протоколу про адміністративне правопорушення та його розгляд є надскладними. 
Розмежування агітації та інформування на законодавчому рівні йшло шляхом 
деталізації всіх можливих проявів агітації. При занадто широкому визначенні 
терміну «агітація» і відсутності визначення «інформування» це створює досить 
складну конструкцію для правозастосування. У сукупності це закладає передумови 
для самоцензури, зловживань із боку ЗМІ і кандидатів, низького рівня 
дотримання стандартів висвітлення виборчого процесу. 
 
Регулятор із недосконалим статусом у сфері виборів існує тільки для 
телерадіоорганізацій. Через відсутність чітко визначеної сфери повноважень 
Національна рада з питань телебачення і радіомовлення під час виборчого 
процесу традиційно при фіксації порушень «переадресовує» у більшості випадків 
питання притягнення до відповідальності до Центральної виборчої комісії (яка не 
має жодних повноважень реагувати на порушення з боку ЗМІ) та/або 
правоохоронних органів. У деяких випадках (наприклад, порушення вимог щодо 
зазначення вихідних даних при публікації результатів соціологічних досліджень) 
законодавство взагалі не передбачає будь-якої відповідальності. В цьому контексті 
з метою підсилення ролі регулятора варто розглянути можливість зміни його 
практики навіть в існуючому законодавчому полі. Йдеться про сукупність таких 
норм: 1) Особливості діяльності телерадіоорганізацій під час виборчого процесу 
регулюються законодавством про вибори2; 2) Національна рада застосовує санкції 
до телерадіоорганізацій у разі порушення ними вимог цього закону та/або умов дії 
ліцензії3; 3) Національна рада здійснює контроль за дотриманням та забезпечує 
виконання вимог … законодавства про вибори4.  
 
Щодо можливих регуляторів для друкованих ЗМІ та Інтернету, статусу, процедур 
– питання лишаються відкритим. 

 
РЕЗУЛЬТАТИ МЕДІАМОНІТОРИНГУ  
 
Результати моніторингу за період з 14 січня до 3 лютого 2019 року вказують на 
значні відмінності у способах подання інформації про кандидатів, партії та інших 
відповідних суб’єктів. З одного боку, загалом засоби масової інформації надавали 
виборцям різноманітну інформацію про кандидатів; з другого – вони показали 

                                                             
2Відсильна до виборчого законодавства норма статті 59 Закону України «Про телебачення і радіомовлення». 
3Частина 2 статті 72 Закону України «Про телебачення і радіомовлення». 
4Стаття 70 Закону України «Про телебачення і радіомовлення». 



7 
 

більш-менш відкрито свої симпатії до конкретних кандидатів і політичних 
суб’єктів.  
 
Вибори були темою, що найбільше висвітлювалася як телеканалами, так і онлайн-
ЗМІ. Засоби масової інформації також продовжують приділяти увагу російській 
агресії на сході України, що є другою найбільш поширеною темою новинних 
сюжетів на телеканалах та четвертою найпоширенішою темою в інтернет-ЗМІ. 
Іншими темами, які привернули увагу ЗМІ протягом періоду здійснення 
моніторингу, були створення єдиної Української православної церкви та ціни на 
комунальні послуги. 

 
Телебачення 
 
Телебачення, незважаючи на зростання інтернет-аудиторії, лишається основним 
джерелом суспільно-політичної інформації. Про це свідчать дані низки 
соціологічних досліджень. Наприклад, за результатами дослідження компанії 
InMind, проведеного в травні-червні 2018 року на замовлення міжнародної 
громадської організації Internews у рамках «Проекту У-Медіа» USAID, 77% 
українців користуються телебаченням як джерелом новин. Відповідно роль 
телеканалів у виборчому процесі в Україні зажди значна.  
 

За даними Індустріального телевізійного комітету, у січні 2019 р. у топ-5 увійшли 

такі телеканали (дані розраховано за січень 2019 року для такої вибірки: індивіди 

віком 4 роки і старші, що проживають на всій території України; аналіз здійснено 

на основі показників Shr% – частка і Rat% – рейтинг): 

1. «Україна» (Rat – 3,1%, Shr – 15,96%); 

2. «1+1» (Rat – 1,84%, Shr – 9,43%); 

3. ICTV (Rat – 1,38%, Shr – 7,08%); 

4. «Інтер» (Rat – 1,28%, Shr – 6,54%); 

5. «Новий канал» (Rat – 1,28%, Shr – 6,54%)5.  

 

Інші телеканали, щодо яких здійснювався моніторинг, мають такі показники:  

 СТБ – 6 місце (Rat – 1,14%, Shr – 5,86%); 

 «112 канал» – 14 місце (Rat – 0,30%, Shr – 1,55%); 

 «Прямий» – 17 місце (Rat – 0,21%, Shr – 1,10%); 

 NewsOne – 21 місце (Rat – 0,13%, Shr – 0,69%); 

 «UA:Перший» – 22 місце (Rat – 0,13%, Shr – 0,67%); 

 «5 канал» – 28 місце (Rat – 0,08%, Shr – 0,39%).  

 

Майже всі медіа (насамперед телеканали), які увійшли до моніторингу (за 

незначним винятком), демонстрували свої симпатії чи антипатії до тих чи інших 

                                                             
5 Зазначений канал не входить у вибірку телеканалів, щодо яких здійснюється моніторинг, через відсутність 

політичних новин. 

http://tampanel.com.ua/rubrics/canals/


8 
 

кандидатів у президенти. У більшості випадків це можна пояснити не так 

позицією самих журналістів, як позицією медіавласників, які мають власні 

політичні інтереси.  

 

Найбільш яскраво виражену політичну позицію займали такі телеканали: 

 «1+1» (власник Ігор Коломойський): симпатії цього телеканалу були 

на боці кандидатів Володимира Зеленського та Олександра Шевченка; 

натомість постійно лунала критика чинної влади, зокрема й щодо 

Президента Петра Порошенка, який також є кандидатом у президенти; 

 «Прямий» (власник Володимир Макеєнко) та «5 канал» (власник 

Петро Порошенко): симпатії цих телеканалів були відверто на боці 

Петра Порошенка. На «Прямому» також звучить нищівна критика 

кандидатів у президенти Юлії Тимошенко та Володимира Зеленського.  

 «Україна» (власник Ринат Ахметов): демонстрував симпатії 

Олександру Вілкулу, якого висунуто кандидатом у президенти від 

«Опозиційного блоку», і навпаки критикував іншого кандидата – Юрія 

Бойка, якого було виключено із фракції «Опозиційного блоку» Верховної 

Ради через конфлікт.  

 «Інтер» (власники Дмитро Фірташ та Сергій Льовочкін): симпатія 

цього телеканалу однозначно на боці кандидата у президенти Юрія Бойка 

(одного із власників телеканалу Сергія Льовочкіна також було виключено 

із фракції «Опозиційного блоку» за публічну підтримку «Опозиційної 

платформи – За життя», яка висунула кандидатом Юрія Бойка).  

 NewsOne та «112 канал» (офіційно власником обох каналів є 

народний депутат Тарас Козак, проте експерти стверджують, що 

вони перебувають в орбіті Віктора Медведчука): NewsOne більш 

відверто підтримує Юрія Бойка, натомість «112 канал» найбільше уваги 

приділяв двом кандидатам у президенти: Петру Порошенку та Юрію 

Бойку, здебільшого це було позитивне висвітлення.  

 

Група телеканалів, які входять у холдинг Віктора Пінчука (ICTV та СТБ) 

займали більш-менш рівновіддалену позицію щодо різних кандидатів, що 

характерно для цієї групи вже кілька останніх виборчих кампаній. Так само 

нейтральним був і «UA:Перший», який входить в систему Суспільного 

мовлення.  

 

 

Новини 
 
«UA:Перший» (Публічне акціонерне товариство 



9 
 

«Національна суспільна телерадіокомпанія України», або 
ПАТ «НСТУ») 
 
У період з 14 січня до 3 лютого 2019 року «UA:Перший» не забезпечив широкого 
висвітлення виборчої кампанії. Основну увагу було зосереджено переважно на 
питаннях виборчих процедур, таких як реєстрація кандидатів, а також на 
діяльності Центральної виборчої комісії, але станом на теперішній час у новинах 
«UA:Перший» так і не було представлено більш глибокого та аналітичного 
висвітлення поглядів і думок кандидатів, на основі яких виборці могли б зробити 
більш поінформований вибір на виборчих дільницях. 
 
Протягом звітного періоду «UA:Перший» надавав інформацію про 32 кандидатів 
на пост президента – у період до 8 лютого 2019 року Центральною виборчою 
комісією було зареєстровано 44 кандидати для участі у виборчих перегонах. Це 
висвітлення було переважно нейтральним та зосереджувалося насамперед на 
процедурних моментах реєстрації. Хоча найбільше уваги отримав діючий 
президент Петро Порошенко6, який повторно балотується на пост, йому не 
приділялося так багато часу, як на інших приватних каналах. Так, «Прямий» 
канал слідкував за Петром Порошенком у його поїздках в якості Президента по 
всій країні з Томосом, виданим Вселенським патріархом Варфоломієм, 
архієпископом Константинополя. Водночас «UA:Перший» протягом цього періоду 
обмежився лише інформацією про інтронізацію митрополита Київського і всієї 
України Епіфанія, обраного предстоятелем Православної церкви України (3 
лютого)7.  
 
Минув лише один місяць із моменту офіційного старту виборчого процесу (31 
січня 2019 року), як Наглядова рада ПАТ «НСТУ» проголосувала про припинення 
дії контракту з Зурабом Аласанією, головою правління ПАТ «НСТУ». Необхідно 
зазначити, що голосування щодо питання звільнення Аласанії не було від самого 
початку у порядку денному та відбувалося поспішно і за закритими дверима8. 
Офіційно рішення про звільнення обґрунтовувалося звинуваченням у поганому 
фінансовому менеджменті, з чим не погодився Аласанія. 8 лютого 2019 року 
Наглядова рада переглянула своє рішення та відтермінувала дату припинення дії 
контракту до 6 травня 2019 року. 
 

                                                             
6Хоча висвітлення інформації про Петра Порошенка було переважно нейтральним, у 13% часу воно мало 

позитивне забарвлення, а у 5% – негативне. 
7Шляхом надання Томосу Вселенський патріарх надав незалежність Православній церкві України, тим 

самим поклавши край понад 330-річному контролю з боку Російської православної церкви в Україні. 
8Під час голосування були присутні 12 із 16 членів Наглядової ради – 9 проголосували за звільнення, 3 – 

проти. 



10 
 

 
 
Говорячи про висвітлення діяльності політичних гравців загалом, телеканал 
«UA:Перший» подавав інформацію про представників влади переважно 
нейтрально, дещо критикував місцеві органи влади та загалом нейтрально 
подавав інформацію про основні політичні партії, більшість з яких висунули своїх 
кандидатів на вибори. 
 
Що стосується висвітлення окремих тем у новинах, то найбільшу увагу було 
приділено подіям за кордоном, релігії та катастрофам, інцидентам та 
нещасним випадкам. Як для каналу Суспільного мовлення, дуже мало уваги було 
приділено питанням соціальної сфери (1,9%), громадянському суспільству (2,3%) 
та меншинам (0%). Протягом перших трьох тижнів медіамоніторингу 
«UA:Перший» приділив найбільшу увагу таким подіям: вибори в Україні 
(висвітлення стосувалося лише процедурних питань реєстрації кандидатів та 
діяльності Центральної виборчої комісії), створення єдиної Української 
православної церкви та російської агресії на сході України.  
 



11 
 

Спеціалісти з моніторингу також оцінюють, наскільки медіа просувають ідею 
толерантності, боротьби з дискримінацією та стереотипами. Вважається, що 
суспільні мовники запроваджують політики та застосовують додаткові заходи, 
щоб належним чином подавати інформацію про жінок-кандидаток. Хоча більш 
детальний аналіз із цього питання буде наведено у другому проміжному звіті, 
варто зазначити, що мали місце сюжети, в яких «UA:Перший» активно просував 
питання гендерної рівності у новинних сюжетах9. 
 

 
Телеканал «Інтер» 
 
За підсумками першого моніторингового періоду, на телеканалі «Інтер» у новинах 
про політику та вибори до 37% часу займало висвітлення діяльності політичної 
партії «Опозиційна платформа – За життя» (здебільшого висвітлювалася 
діяльність її кандидата Юрія Бойка). 91% цього висвітлення мало позитивну 
тональність. Після Юрія Бойка найбільше часу та уваги було приділено діяльності 
уряду (17%) і президента (11%). Вони висвітлювалися також переважно у 
позитивному або нейтральному ключі.  
 
Юрій Бойко отримав найбільше уваги на каналі «Інтер» як кандидат у 
президенти, далі – Петро Порошенко, Сергій Каплін і Юлія Тимошенко. 

 
Юрія Бойка журналісти телеканалу залучали коментувати різні теми, які 
напряму не стосуються його діяльності. Наприклад, у новинах за 14 січня йому 
було надано 56 секунд прямої мови на зустрічі гірників. 29 січня вийшов сюжет 
про висунення Бойка кандидатом у Президенти України. Тривалість сюжеті 
становила 11 хв. 27 сек., що безпрецедентно багато для новини.  
 
Надзвичайно часто в новинах телеканалу «Інтер» з’являється Сергій Каплін, 
кандидат у президенти від Соціально-демократичної партії. Так, у період із 14 до 
18 січня, а також із 28 до 31 січня 2019 року він з’являвся в новинах щодня і 
коментував різні соціальні теми.  
 
Виходили сюжети в позитивній тональності про Юлію Тимошенко, Олега 
Ляшка, наприклад, 19 січня вийшов сюжет про купання цього політика на 
Водохреще, тоді як про інших політиків таку інформацію не подавали.  
 
Висвітлював «Інтер» позитивно і діяльність Петра Порошенка. Наприклад, 22 
січня 2019 року випуск новин скоротили майже вдвічі, щоб показати звернення 
чинного президента з нагоди Дня соборності України. 23 січня 2019 року протягом 
одного випуску новин двічі (окремими сюжетами, розділеними іншими 
сюжетами) показували Петра Порошенка з Давосу, де йшлося про його успіхи на 
цьому форумі. Усі перелічені вище сюжети в позитивній тональності про 
кандидатів у президенти містили ознаки замовності.  

                                                             
9Наприклад, 24 січня «UA:Перший» надав сюжет про першу жінку-пожежницю в Україні. 



12 
 

 

 
 
 
 
Що стосується висвітлення тем, то цікавим є факт, що канал «Інтер» присвятив 
лише 5,2% новинного часу висвітленню соціальних питань. Однак, замість того, 
щоб висвітлювати ці важливі проблеми від імені соціально вразливих груп 
населення і шукати шляхів їх вирішення, цю тему було частково використано 
задля позитивного висвітлення певних кандидатів на «Інтері» (насамперед Юрія 
Бойка) з риторикою, що якщо цих кандидатів було б обрано, вони вирішили б 
проблеми соціальної сфери. Наприклад, тема цін на комунальні послуги була 
другою за обсягом висвітлення у новинах «Інтера» у перший період моніторингу, і 
згадувалася переважно у поєднанні з темами про ціну на громадський транспорт 
або заборгованість виплат зарплат шахтарів, що також підтверджує вищезгадану 
тенденцію. 

 



13 
 

Телеканал ICTV 
 
На відміну від телеканалу Інтер, найбільше уваги на ICTV у новинах про вибори та 
політику отримує уряд (27%). Це висвітлення було переважно нейтральним або 
позитивним. Що стосується політичних партій, то найбільше висвітлювалася 
«Батьківщина», за нею йшли «Громадянська позиція» і «Опозиційний блок». 
Тональність їхнього висвітлення також була переважно позитивною. Висвітлення 
трьох партій було здебільшого пов’язане з діяльністю їх кандидатів у президенти – 
Юлії Тимошенко («Батьківщина»), Анатолія Гриценка («Громадянська позиція») 
та Олександра Вілкула («Опозиційний блок»), а також їх зустрічам із виборцями. 
Інформацію про них було подано переважно у позитивному ключі.  
 
У моніторинговий період зафіксовано низку сюжетів позитивній тональності, що 
мають ознаки замовності, про таких кандидатів у президенти, як Олександр 
Вілкул, Юлія Тимошенко, Анатолій Гриценко, Петро Порошенко. Про 
інших кандидатів або не згадували, або згадували в контексті реєстрації ЦВК.  
 
Для прикладу, 24 січня 2019 року вийшов сюжет про те, що «Опозиційний блок» і 
Олександр Вілкул критикують владу за підвищення комунальних тарифів. 26 
січня 2019 року Олександр Вілкул запропонував свій варіант економічного 
розвитку країни, а 29 січня 2019 року – застеріг від фальсифікацій на виборах, 
особливо з боку провладних партій.  
 
У новинах цього телеканалу часто показують регіональні поїздки кандидатів у 
президенти, які не мають особливої новинної цінності. Так, наприклад, 30 січня 
2019 року Юлія Тимошенко відвідала Чернігівщину, де зустрілася з електоратом 
та купила на базарі сало і вишиванки. У цьому ж новинному випуску показують і 
поїздку Анатолія Гриценка, який у Дніпрі зустрівся з військовими. 31 січня 2019 
року виходить сюжет про відвідування Олександром Вілкулом Маріупольського 
металургійного заводу. 

 



14 
 

 
 

 
 

Що стосується висвітлення тем, то найбільшу частку новин телеканалу ICTV була 
присвячено міжнародній тематиці (яка не була пов’язана з Україною). Другою 
найбільш охопленою темою було громадянське суспільство. Серед подій (stories), 
які отримали найбільше уваги протягом першого звітного періоду, були агресія 
Росії на сході України, вибори в Україні та ціни на комунальні послуги. 
 

Телеканал «Прямий» 
 
Результати моніторингу, що охоплюють період із 14 січня до 3 лютого 2019 року, 
свідчать про те, що два канали, пов’язані з діючим президентом Петром 
Порошенком – «Прямий» і «5 канал», – дотепер у переважній частині своїх новин 
висвітлювали його діяльність.  



15 
 

 
Протягом першого періоду медіамоніторингу телеканал «Прямий» приділяв до 
45% часу Петру Порошенку, і відповідні сюжети мали виключно нейтральне і 
позитивне забарвлення. Канал інтенсивно висвітлював поїздки президента 
країною (наприклад, до Одеси, Житомира, Рівного) у зв’язку зі створенням єдиної 
Православної церкви України, що стало другою найбільш висвітлюваною подією 
на телеканалі в цей період. Під час цих поїздок, коли презентувався Томос, 
президента Порошенка супроводжував митрополит Київський та усієї України 
Епіфаній. Наступними найбільш висвітлюваними суб’єктами (серед політичних 
діячів) були уряд і партія «Батьківщина». Висвітлення уряду було переважно 
нейтральним і позитивним, 59% інформації про партію «Батьківщина» була 
негативною. 
 
Ця тенденція знайшла відображення у тому, як висвітлювалися кандидати у 
президенти, коли один Петро Порошенко отримав набагато більше уваги, ніж 
загальна кількість інших кандидатів. Висвітлення його діяльності знову-таки було 
здебільшого нейтральним та позитивним, у той час як сюжети про Юлію 
Тимошенко та Володимира Зеленського мали переважно нейтральне та негативне 
забарвлення (наприклад, негативне висвітлення Володимира Зеленського мало 
місце, коли його звинуватили у зв’язках із бізнесменом та олігархом Ігорем 
Коломойським або коли народний депутат від Блоку Петра Порошенка 
«Солідарність» з’явився на телеканалі у костюмі/образі Чарлі Чапліна – це він 
пообіцяв зробити у випадку, коли Володимир Зеленський балотуватиметься). 
 
Як уже було зазначено, в новинах цього телеканалу діяльність влади в цілому, 
уряду та президента зокрема, висвітлюють позитивно, без належного балансу.  
Під час моніторингу також було зафіксоване некоректне представлення 
результатів одного із соціологічних опитувань. 31 січня 2019 року (о 18:00 сюжет 
№10 та 0 19:45 сюжет №7) вийшов сюжет про соціологічне опитування групи 
«Соціс» та КМІС. На графіку, виведеному на екран, видно, що 23% проголосували 
б за Володимира Зеленського, 15,7% – за Юлію Тимошенко, 16,4% – за Петра 
Порошенка. Але ведучий дає власну оцінку, представляючи цей рейтинг. Зокрема, 
він називає Володимира Зеленського ставлеником Коломойського, Тимошенко – 
такою, що «втрачає лідируючі позиції», а Петро Порошенко «тільки почав 
передвиборчу агітацію, і його рейтинг стрімко зріс за останні два місяці». Також 
ведучий робить висновок, що рейтинг Порошенка зростатиме й далі. У цьому 
випадку ведучий явно віддає перевагу одному із кандидатів, що неприпустимо в 
новинах.  
 
 



16 
 

 
 

Що стосується висвітлення тем, то найбільш представленими були теми, пов’язані 
з подіями за кордоном, далі йдуть політика й армія/військові. 

 
Телеканал «5 канал» 
 
Як і телеканал «Прямий», «5 канал» також зосереджувався в новинах (у прайм-
тайм) здебільшого на висвітленні діяльності президента Петра Порошенка, тим 
самим надаючи йому невиправдану перевагу над опонентами. Президент (26%) і 
уряд (22%) отримали майже половину часу в новинах каналу, присвячених 
політиці та виборам. Навіть більше – 91% висвітлення Президента України мало 
позитивну тональність (як і телеканал «Прямий», «5 канал» забезпечував широке 
висвітлення як поїздок президента з Томосом, так і його закордонних відряджень і 
участі у різних заходах). 
 
Якщо порівняти час подання інформації про Петра Порошенка з часом 



17 
 

висвітлення інших кандидатів у президенти, то він отримав приблизно в 13 разів 
більше часу, ніж один із його головних суперників – Юлія Тимошенко, і більше 
ефірного часу, ніж усі інші кандидати разом узяті. 
 
Пряму мову Петра Порошенка в сюжетах подають у межах стандартів, близько 25 
секунд, проте в одному сюжеті з перервами може наводитися кілька коментарів 
президента, набираючи за часом у сумі більше хвилини.  
 
21 січня 2019 року випуск новин був перервано (посередині сюжету) заради прямої 
трансляції візиту Петра Порошенка до Ізраїлю. Трансляція була довгою і вийшла 
за межі ефірного часу новин, перерваний сюжет так і не показали. 
 
 

 
 
Що стосується висвітлення тем, то «5 канал» зосередився на подіях за кордоном, а 
третьою найбільш висвітлюваною темою стала Операція об’єднаних сил (раніше – 
АТО). Канал постійно висвітлює ситуацію на сході України, подаючи інтерв’ю з 



18 
 

українськими солдатами та останні новини щодо збройного конфлікту з Росією. 
Щодо висвітлення подій (stories), то найбільшої уваги приділяли питанню агресії 
Росії на сході України та створенню єдиної Православної церкви України. 
 

Телеканал «1+1» 
 
Один із найпопулярніших приватних телеканалів «1+1», як і інші телеканали, 
демонстрував власні політичні симпатії. Вони були спрямовані на користь 
Володимира Зеленського.  
 
Серед суб’єктів, щодо яких здійснюється моніторинг, політична партія, створена 
Володимиром Зеленським, – «Слуга народу» – стала четвертим політичним 
гравцем, що отримала позитивне та нейтральне висвітлення на телеканалі «1+1». 
Для порівняння: висвітлення уряду (24%), місцевих органів влади (24%) та 
президента (7%) було здебільшого нейтральним та негативним. 
 
Приклад сюжету на користь Володимира Зеленського: у випуску від 24 січня 2019 
року один із новинних матеріалів було присвячено флешмобу «Лопата челендж», 
який влаштував Зеленський через свою сторінку в соцмережі, закликавши всіх 
українців вийти на прибирання снігу.  
 
Також 18 січня 2019 року вийшов незбалансований сюжет на користь іншого 
кандидата в президенти Олександра Шевченка. Йдеться про випадок, коли 
начебто представники СБУ зафарбували частину білбордів із політичною 
рекламою Олександра Шевченка, зокрема фразу «Приберемо порох із наших 
осель». У сюжеті надано слово представникам партії УКРОП, представлено 
офіційну відповідь комунального підприємства, яке надає дозволи на розміщення 
візуальної реклами. Однак відсутні коментарі правоохоронних органів, як і 
підтвердження того, що саме СБУ вимагало зафарбувати частину білбордів. Сюжет 
подано так, наче Олександр Шевченко зазнає утисків із боку влади, і це 
опосередковано пов’язується з Петром Порошенком.  

Водночас присутні незбалансовані сюжети з критикою чинної влади. Таким, 
наприклад, є сюжет від 25 січня «Під час будівництва експресу до Борисполя у 
держави вкрали 20 млн гривень», де згадують Петра Порошенка та Володимира 
Гройсмана у негативному ключі. У новині йшлося про розслідування крадіжки 
коштів при будівництві залізниці до міжнародного аеропорту Бориспіль. Однак 
сама назва сюжету створює враження, ніби факт крадіжки вже доведено. 
Порушено стандарт відокремлення фактів та коментарів, лунають наразі 
недоведені звинувачення.  

 

https://tsn.ua/vypusky/tsn/vipusk-tsn-19-30-za-25-sichnya-2019-roku-1286637.html?fbclid=IwAR1pEUoDC7Z-sfM7HHFu-mW3oFghIE8qxb0yUcANp9_-elZZnaAbmNFkAIg
https://tsn.ua/vypusky/tsn/vipusk-tsn-19-30-za-25-sichnya-2019-roku-1286637.html?fbclid=IwAR1pEUoDC7Z-sfM7HHFu-mW3oFghIE8qxb0yUcANp9_-elZZnaAbmNFkAIg


19 
 

 
 
Коли йдеться про висвітлення кандидатів на посаду президента, ця тенденція 
збереглася ̶ Володимир Зеленський отримав найбільше уваги в ефірі. Друге та 
третє місце за виділеним часом посідають відповідно Петро Порошенко та Юлія 
Тимошенко. У той час, як висвітлення лідера політичної партії «Слуга народу» 
склало 76% і було позитивним (негативне висвітлення відсутнє), висвітлення 
Петра Порошенка у негативній тональності склало 31%, а у нейтральній – 60%.  
 
Катастрофи, інциденти та нещасні випадки, злочинність та міжнародні події 
(не пов’язані з Україною) були серед найбільш представлених тем на каналі«1+1» 
протягом першого періоду медіамоніторингу. Четвертою за популярністю стала 
тема громадянського суспільства (наприклад, у контексті з активістами, які 
відстоюють вирішення соціальних проблем). Найбільшу увагу серед подій 
отримало створення єдиної Православної церкви України, вибори в Україні та 
російська агресія в Україні. 

 



20 
 

Телеканал NewsOne 

 
Результати медіамоніторингу вказують на те, що телеканал NewsOne демонструє 
свою підтримку політичній партії «Опозиційна платформа – За життя» та 
кандидату від цієї партії Юрію Бойку.  
 
Більше половини політичних новин та новин на виборчу тематику телеканалу 
NewsOne у прайм-тайм стосувалися «Опозиційної платформи – За життя», і 63% 
із них висвітлювали цю партію в позитивній тональності. Для порівняння: 
висвітлення інших політичних гравців було значно меншим та здебільшого 
нейтральним (за винятком уряду, який отримав негативне висвітлення – 34%). 
 
Висвітлення Юрія Бойка було значно більшим за висвітлення будь-якого іншого 
кандидата. Окрім того, це висвітлення було винятково позитивним та 
нейтральним. Натомість наступні за обсягом висвітлення кандидати – Юлія 
Тимошенко та Петро Порошенко – були представлені у 6 разів менше порівняно з 
Юрієм Бойком, а їхнє висвітлення було переважно нейтральним. 
 
Міжнародні події (не пов’язані з Україною), катастрофи, інциденти та нещасні 
випадки, політика та вибори були серед найбільш представлених тем на 
телеканалі NewsOne протягом першого звітного періоду. Найбільше ж 
висвітлювалися події, пов’язані з виборами в Україні, українськими моряками, 
яких було взято у полон, та Brexit. 



21 
 

 
 
Щодня в новинах цього телеканалу є один сюжет (мінімум 40-50 сек.) із 

позитивним висвітленням «Опозиційної платформи – За життя». У цьому сюжеті 

завжди є коментар Юрія Бойка або ж Віктора Медведчука. Наприклад, 31 січня 

2019 року Юрій Бойко в Сумах 1 лютого зустрівся з аграріями. У всіх сюжетах на 

екрані показали логотип чи інші елементи візабіліті «Опозиційної платформи – 

За життя». 

 

Також у новинному блоці з’явилася нова рубрика NewsTime, в рамках якої можуть 

показувати і сюжети з ознаками замовності про тих чи інших політиків. 

Наприклад, 1 лютого показували з’їзд «Опозиційної платформи – За життя» з 

прямою мовою Віктора Медведчука та Юрія Бойка. Ці сюжети не мають 

належного маркування, глядач їх може плутати зі звичайними новинами.  

 



22 
 

Телеканал «112 Україна» 

 
У період з 14 січня до 3 лютого 2019 року Блок Петра Порошенка «Солідарність» 
(суб’єкт, щодо якого здійснюється моніторинг) був одним із найбільш 
представлених політичних гравців (31%). На другому та третьому місці – уряд 
(24%) та президент (13%), інформація про яких подавалася здебільшого 
нейтрально та позитивно. Для порівняння: «Опозиційна платформа – За життя» 
висвітлювалася на рівні 12% у позитивній та нейтральній тональності. 
 
Коли йде мова про висвітлення кандидатів на посаду президента, то Петро 
Порошенко отримав найбільшу частку часу порівняно з іншими кандидатами: 51% 
часу висвітлення було позитивним і 31% – негативним. Другим за часом 
висвітлення став кандидат Юрій Бойко, висвітлення якого було лише позитивним 
(наприклад, його було зображено активним поборником зниження цін на 
комунальні послуги). 
 

 



23 
 

 
 
Катастрофи, інциденти та нещасні випадки, злочинність, а також міжнародні 

події (не пов’язані з Україною) та питання соціальної сфери були серед найбільш 

представлених тем на каналі. Як і на «Інтері», на «112 Україна» питання 

соціальної сфери висвітлювалися переважно в контексті виборчої кампанії Юрія 

Бойка. Найбільше ж висвітлювалися події, пов’язані з виборами в Україні, цінами 

на комунальні послуги та українськими моряками, яких було взято в полон. 

 

Телеканал «Україна» 
 
Згідно з дослідженнями Індустріального телевізійного комітету телеканал 
«Україна» у січні 2019 року був на першому місці за популярністю в державі. 
Найбільшу частку висвітлення в новинах прайм-тайму телеканалу отримала 
«Радикальна партія Олега Ляшка» та політична партія «Опозиційний блок» 
(кожна відповідно по 20%). Наступним за часом висвітлення йде президент (15%), 



24 
 

уряд (13%) та Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» (11%). Висвітлення перших 
трьох політичних гравців було переважно нейтральним та позитивним, а от уряд 
було висвітлено у нейтральному та негативному світлі. 
 
На телеканалі «Україна» серед кандидатів у президенти лідерами висвітлення є 
Олег Ляшко та Петро Порошенко, за ними йдуть Юлія Тимошенко та Олександр 
Вілкул. Кандидатами, які отримали більше негативне, ніж позитивне чи 
нейтральне висвітлення, стали Юрій Бойко та Олександр Шевченко. 

 
Окрім сюжетів з позитивною тональністю, про таких кандидатів у президенти, як 

Олег Ляшко, Олександр Вілкул та Петро Порошенко, під час здійснення 

моніторингу було зафіксовано сюжети, які містять ознаки замовності. Так, двічі за 

тиждень (29 січня та 31 січня 2019 року) вийшов однаковий сюжет про 

міжнародну кондитерську виставку в Кельні з прямою мовою Бориса Колеснікова, 

який представляє «Опозиційний блок».  

Прикладом сюжету, який називають «паркетним» (коли має місце некритичне 

висвітлення офіційних заходів, які не мають особливої новинної цінності), є 

матеріал від 16 січня 2019 року про відкриття ліцею, в якому акцентується увага на 

виступі Петра Порошенка. Зокрема, 47 сек. із 1 хв. сюжету відведено на його 

коментар. Це при тому, що сам виступ Петра Порошенка ніяк не стосувався ліцею.  

 

 



25 
 

 
 

 
Катастрофи, інциденти та нещасні випадки, а також вибори були серед 

найбільш представлених тем на телеканалі. Найбільше ж висвітлювалися події, 

пов’язані з виборами в Україні та цінами на комунальні послуги. 

 

Телеканал СТБ 

 
У період з 14 січня до 3 лютого 2019 року уряд став політичним гравцем, якого 
було найбільше представлено на телеканалі СТБ (31%). За ним іде президент 
(25%), «Опозиційний блок» (18%) та ВО «Батьківщина» (13%). Висвітлення уряду 
було здебільшого нейтральним, у той час як висвітлення згаданих інших трьох 
політичних гравців було переважно позитивним. 
Якщо говорити про висвітлення кандидатів на посаду президента, то на 
телеканалі СТБ лідером є Петро Порошенко. За ним йдуть Олександр Вілкул, 



26 
 

Юлія Тимошенко та Анатолій Гриценко. Всі вони отримали здебільшого 
позитивне висвітлення. Якщо ж говорити про Петра Порошенка, то він згадується 
переважно у зв’язку зі створенням єдиної Православної церкви України, 
модернізацією української армії та потребою захищатися від російської агресії. 
Щодо інших кандидатів, то висвітлення здебільшого було зосереджене на їхніх 
заходах, зустрічах із виборцями та інших заходах передвиборної агітації. 

 

 
 

Катастрофи, інциденти, нещасні випадки, охорона здоров’я та події за кордоном 

(не пов’язані з Україною) і вибори були серед найбільш представлених тем на 

каналі. Найбільш висвітлюваними стали події, пов’язані з виборами в Україні, 

українськими моряками, яких було взято в полон, та агресією Росії в Україні. 

  

ТОК-ШОУ та ДЕБАТИ 

 



27 
 

Загальні тенденції 

 Частина телеканалів через ток-шоу демонструють свої політичні 

преференції (особливо виразно це роблять телеканали «Прямий» – на 

користь діючого президента Петра Порошенка і проти Юлії Тимошенко та 

Володимира Зеленського; «1+1» – на користь Володимира Зеленського, 

Олександра Шевченка та проти чинної влади; NewsOne – на користь 

«Опозиційної платформи – За життя» та проти чинної влади).  

 Найзбалансованішими виявилися програми «Політклуб Віталія 

Портникова» та «Народ проти» Наталії Влащенко.  

 У більшості ток-шоу в студії проводяться опитування глядачів, проте ведучі 

під час ефірів не наголошують на нерепрезентативності цих опитувань 

(порушення Закону України «Про вибори Президента України», стаття 56-

6, де зазначено, що «протягом всього часу оприлюднення результатів 

інтерактивного опитування аудиторії повинно супроводжувати текстове 

повідомлення «Це опитування відображає думку лише цієї 

аудиторії», яке має демонструватися на екрані (для телепередач) у формі, 

сприйнятній для глядача, чи бути озвученим (для радіопередач) чітким 

текстом диктора або ведучого передачі безпосередньо перед 

оприлюдненням зазначених результатів і після нього». 

 Участь у ток-шоу використовується кандидатами, щоб поширювати потрібні 

меседжі на іншу аудиторію (зокрема через новини в онлайн-медіа або через 

соцмережі; так, Олександр Шевченко активно здійснював піар своїх 

виступів у програмі «Право на владу» («1+1») у мережі Fаcebook. Після 

виступу Юлії Тимошенко у ток-шоу низка онлайн-медіа опублікувала 

новини з цитатами з її виступу).  

 

«1+1», «Право на владу» 
 

Проаналізовано три випуски: 24 січня, 31 січня, 7 лютого 
 
Загальні тенденції  

 Дискусії у студії спрямовано на критику чинної влади, фактично без права 
на відповідь.  

 Порушується баланс у запрошенні гостей, відповідно звинувачення на 
адресу уряду, президента та Верховної Ради, які лунають у ході дискусії, не 
можуть бути спростовані через відсутність їх представників у студії. 

 Кандидати в президенти Олександр Шевченко, Анатолій Гриценко та 
Андрій Садовий брали участь у двох ток-шоу поспіль, тоді як інші 
кандидати з довгого списку (44) жодного разу ще не були представлені.  

 
Коментарі  



28 
 

Найконструктивнішою була програма за участі журналістів від 24 січня 2019 року 
на тему «Особливості передвиборчої кампанії в Україні». Під час моніторингу не 
було зафіксовано особливих порушень чи маніпуляцій. Намагання Олександра 
Дубинського, ведучого програми «Гроші» на «1+1», саркастично висловлюватися 
щодо конкретних політиків, які беруть участь у передвиборчій кампанії (зокрема 
щодо Петра Порошенка, Юлії Тимошенко, Анатолія Гриценка, Володимира 
Зеленського), були одразу припинені ведучою, як і намагання Дмитра Гордона 
рекламувати одного з кандидатів в президенти (екс-голову СБУ Ігоря Смєшка).  
 
У двох інших програмах (від 31 січня та 7 лютого 2019 року) спостерігалася 
тенденційність. У ток-шоу від 31 січня в студії були присутні лише кандидати в 
президенти та експерти, що є опозиційними до уряду та президента. Обговорення 
загалом звелося до звинувачень на адресу уряду, президента та Верховної Ради за 
допомогою популярних популістських кліше, іншу точку зору у відповідь 
представлено не була. У програмі від 7 лютого також були присутні кандидати в 
президенти та експерти, що є опозиційними до Петра Порошенка, за винятком 
політолога Володимира Фесенка (займав помірковану позицію). В студії лунали 
звинувачення на адресу президента та його передвиборчого штабу, обговорення 
його передвиборчої програми. Але відповісти на усі закиди було нікому.  
 
Соціологія та опитування в студії  
Під час програми від 31 січня ведучі озвучили два соціологічних опитування із 
рейтингами кандидатів, які проводили знані соціологічні інститути, зокрема група 
«Рейтинг», а також спільне опитування SOCIS, КМІС та Центру Разумкова. 
Соцопитування було представлено із зазначенням усіх необхідних вихідних даних 
(ці дані було вказано на інфографіці, а також озвучено ведучими усно).  
 
Водночас у ток-шоу від 7 лютого (під назвою «Активізація») здійснювалося 
опитування глядачів, присутніх у студії, і на телеекрані демонстрували реакцію 
гостей в студії на те, що говорять учасники дискусії. Коли вони критикували Петра 
Порошенка, позначка підтримки таких виступів підіймалася часто до 80% і вище, 
при цьому даних щодо того, яка репрезентативність глядачів у студії, наведено не 
було. Також ведучі не наголосили, що таке опитування не є репрезентативним.  
 
Гендер  
У ток-шоу від 7 лютого ведуча Наталія Мусейчук першій надала слово Юлії 
Тимошенко, супроводжуючи це фразою: «Як жінка жінці». Це стереотип.  
 

«Еспресо.TV», «Політклуб Віталія Портникова» 

Проаналізовано чотири випуски: 17 січня, 24 січня, 31 січня, 7 лютого 2019 

року 

 
Загальні тенденції  

 У програмі дотримано баланс у запрошенні гостей. 



29 
 

 Відсутні перекоси у бік одного із кандидатів чи однієї з політичних сил.  
 
Коментарі 
 
Загалом «Політклуб Віталія Портникова» – одне із найзбалансованіших ток-шоу. 
Запрошені гості завжди представляють максимально широкий спектр політичних 
сил. Також у студії бувають незалежні експерти, які фахово можуть представити 
обговорювану тему. Дискусія в студії зазвичай доволі конструктивна.  
 
Не зафіксовано й порушень в рамках виборчого законодавства.  
 
Проте деякі суб’єктивні оцінки присутні на початку ток-шоу. Кожен випуск 
розпочинається оцінкою політичної ситуації або обговорюваної проблеми від 
ведучого Віталія Портникова. В цих оцінках проглядається симпатія Віталія 
Портникова до дій тих чи інших політиків. Наприклад, у програмі від 7 лютого 
ведучий фактично позитивно, хоч і не напряму, оцінив дії Петра Порошенка як 
президента в контексті отримання Томосу та прийняття змін до Конституції. 
«Політичні пристрасті забудуться, а церква залишиться ... а конституційна норма 
залишиться», – сказав ведучий.  
 
Гендер 
У всіх випусках є жінки-політики та експертки, у деяких програмах буває навіть 
рівне представництво запрошених чоловіків та жінок (як-от у програмі від 7 
лютого). Стереотипізації чи дискримінації за ознакою статі не помічено.  

 

«ICTV», «Свобода слова» 

Проаналізовано чотири випуски: 14 січня, 21 січня, 28 січня, 4 лютого 
 
Загальні тенденції  

 Телеканал надає можливість представити себе ключовим кандидатам у 
президенти: в рамках моніторингового періоду в студії «Свободи слова» 
побували вже Юлія Тимошенко, Анатолій Гриценко, Олександр Вілкул та 
Петро Порошенко.  

 Баланс гостей відсутній у кожному випуску, щоразу в студії присутні 
лояльні до кандидата в президенти гості. Наявні інколи експерти чи 
журналісти також не ставлять гострих запитань (окрім Вадима Карасьова, 
який у програмі від 28 січня ставив досить критичні запитання до команди 
Олександра Вілкула, намагаючись їх упіймати на перекручуванні фактів).  

 

Коментарі 
 
У ток-шоу «Свобода слова» запрошеним кандидатам у президенти фактично 
надають майданчик для популяризації своїх політичних переконань та власної 
програми. Усі кандидати – в доволі комфортних умовах, адже ні ведучий, ні 



30 
 

присутні в студії інші учасники ток-шоу (політики та експерти) не задають гострих 
запитань і не ставлять під сумнів сказане ними, хоча часто звучать і популістичні 
заяви.  
 
Деякі заяви кандидатів у президенти звучать як агітація за себе. Наприклад, у 
випуску за 28 січня Олександр Вілкул каже: «После нашей победы я 
гарантирую, что война, открытые боевые действия, прекратятся в считанные 
дни, будет перезагрузка переговорного процесса».  
 
Петро Порошенко у випуску за 4 лютого більш обережний у висловах. Наприклад, 
він говорить: «Ми точно переможемо і в боротьбі з бідністю, і в боротьбі з 
агресором» або «Україна продемонструє Європі відповідальний вибір, як українці 
вміють перемагати популізм». Хоча з контексту зрозуміло, що під 
«відповідальним вибором» він має на увазі власну перемогу на президентських 
виборах.  
 
Також під час виступів звучить критика влади чи опонентів, проте вона лишається 
без відповіді, оскільки, як уже було зазначено, не дотримано балансу в запрошенні 
гостей. Якщо Юлія Тимошенко, Анатолій Гриценко та Олександр Вілкул прямо 
критикують владу, зокрема й нинішнього президента, то Петро Порошенко, не 
називаючи прізвищ, критикує популізм, водночас проводячи очевидні аналогії з 
іншими кандидатами (наприклад, він звертає увагу на те, чим завершився 
популізм Мадуро у Венесуелі, й висловлюється так: «Мадуро пообіцяв 
націоналізувати компанії і знизити ціни на газ в два рази», що є прямим натяком 
на Юлію Тимошенко, яка також обіцяла після перемоги знизити ціни на газ 
удвічі).  
 
Соціологія та опитування в студії  
 
В усіх випусках під час ток-шоу відбувається опитування присутніх у студії 
глядачів (на початку та наприкінці програми). Проте ведучий ніколи не називає 
кількість присутніх гостей, а також не попереджає глядачів, що таке опитування 
не можна вважати репрезентативним.  
 
У програмі від 14 лютого, де головним гостем була Юлія Тимошенко, опитування 
справляло хибне враження. Зокрема, присутнім у студії глядачам було поставлено 
запитання: «Чи визначились ви, за кого будете голосувати на президентських 
виборах?». Беручи до уваги те, що виступав один доповідач і не було 
альтернативних думок, то результати (на початку програми: 51% – «Так», 49% – 
«Ні» і наприкінці програми: 79% – «Так», 21% – «Ні») могли надати хибну уяву, 
що протягом ефіру 28% опитаних вирішили голосувати за Юлію Тимошенко. 
 
Гендер 
У цьому ток-шоу беруть участь як чоловіки, так і жінки політики та експерти, 
проте жінок завжди менше.  
У випуску від 14 лютого звучить невиправдане акцентування на приналежності до 
статі. Зокрема, кандидатка в президенти Юлія Тимошенко декілька разів 



31 
 

наголошувала: «мої опоненти-чоловіки неодноразово робили на мене наклепи». 
На це ніяк не відреагував ні ведучий, ні учасники ток-шоу.  
 

ZIK, «Народ проти» 

Проаналізовано два випуски: 25 січня та 1 лютого 2019 року  
 
Загальні тенденції  

 У програмі дотримано баланс у запрошенні гостей. 
 Відсутні перекоси у бік одного із кандидатів чи однієї з політичних сил.  

 

Коментарі 

Озвучені теми обох програм моніторингового періоду емоційно забарвлені. Так, 
тема програми від 25 січня – «Україна сьогодні: церква, тарифи та війна 
компроматів»; тема програми від 1 лютого – «За крок до виборів: корупція живе, 
військові вмирають».  

Проте обидва випуски були збалансованими: у студії присутні представники 
різних політичних сил, які мали однакову можливість висловитися (це досягалося 
за рахунок жорсткого таймінгу на виступи). Варто звернути лише увагу на той 
факт, що Юрій Мірошниченко («Опозиційна платформа – За життя») був 
присутній в ефірах обох випусків.  

Ведуча зберігає нейтральність і не дає оцінок щодо висловлювань гостей та 
проблематики, яка обговорюється в студії.  

Соціологія та опитування в студії  
 
Як і в деяких інших ток-шоу, в програмі «Народ проти» відбувається голосування 
присутніх у студії глядачів. Ведуча при цьому не вказує кількість тих, хто голосує, а 
також не наголошує на тому, що таке опитування нерепрезентативне.  

У програмі від 25 січня запитання для глядачів у студії, щодо якого вони мали 
проголосувати, звучало так: «Що вас конкретно сьогодні турбує більше: 1) скандал 
навколо переходу церков до Православної церкви України (на початку програми – 
10%; наприкінці – 9%); 2) платіжки за комунальні послуги (на початку програми – 
65%; наприкінці – 69%); 3) російські агенти в українській владі (на початку 
програми – 25%; наприкінці – 22%)?». Перелік відповідей на запитання «Що вас 
сьогодні турбує більше?» нерелевантний, оскільки містить різні за тематикою 
варіанти відповідей, серед яких лише одна дуже чутлива для українського 
суспільства сьогодні проблема – про оплату комунальних послуг (відповідно 
голосування у студії передбачуване).  
 
У програмі від 1 лютого глядачам було поставлено таке запитання: «Курс на ЄС та 
НАТО – це цивілізаційний вибір чи передвиборчі технології?» (результати 



32 
 

голосування в студії на початку програми були такими: 64% – передвиборчі 
технології, 36% – цивілізаційний вибір; наприкінці програми результати не 
змінилися). Питання сформульовано не нейтрально і може спонукати тих, хто 
голосує, до певної відповіді. Цей ефект посилюється на фоні заданої на початку 
програми теми та обговорення виборчої тематики у студії.  
 
Гендер  
В обох випусках цього моніторингового періоду чоловіки домінували у студії (в 
кожній програмі серед запрошених гостей було лише по одній жінці).  
 

«Прямий», «Ехо України» з Матвієм Ганапольським 

Проаналізовано 15 випусків 
 
Загальні тенденції  

 Дискусії у ток-шоу (через підбір тем та гостей) спрямовано на підтримку 
Петра Порошенка та на критику його опонентів у виборчих перегонах, 
насамперед Юлії Тимошенко та Володимира Зеленського.  

 Ведучий Матвій Ганапольський відверто демонструє свої симпатії та 
антипатії до тих чи інших політиків. 

 Із вуст ведучого і гостей інколи звучить hate speech та образи на адресу 
відсутніх у студії політиків чи інших осіб.  

 

Коментарі 

«Ехо України» з Матвієм Ганапольським вирізняється з-поміж інших ток-шоу 
особливим суб’єктивізмом через фігуру самого ведучого і його поведінку в студії. 
Матвій Ганапольський постійно дає оцінку не лише подіям, але й конкретним 
політикам, інколи навіть вдаючись до відвертих образ. 

Суб’єктивність цього ток-шоу виявляється і в підборі тем та у підборі гостей. 
Наприклад, тема «газових контрактів Тимошенко» звучала у чотирьох програмах 
(від 15, 18, 21 та 28 січня), а тема «Тимошенко дезінформувала виборців» – у двох 
(25 та 29 січня), ще в кількох програмах Юлію Тимошенко було згадано в 
негативному світлі. У восьми із 15 програм звучала критика Володимира 
Зеленського (16, 18, 21, 24, 25, 28, 29 січня та 1 лютого). Альтернативну точку зору 
представлено не було.  

У програмі від 25 січня в рамках ток-шоу анонсували документальний фільм про 
Володимира Зеленського «Зелене світло для Коломойського» (в анонсі обіцяли 
розкрити «всю правду» про те, якою людиною є Володимир Зеленський). У цьому 
самому випуску ток-шоу було показано сюжет про те, як дезінформують виборців 
Юлія Тимошенко та Володимир Зеленський. Слово для відповіді їм не було 
надано. Прикметно, що вже на іншому телеканалі, в іншому ток-шоу «Право на 
владу» («1+1») 7 лютого в студії говорили про те, як штаб Петра Порошенка 
готується до фальсифікацій під час виборів (також без можливості на відповідь із 
боку представників Петра Порошенка).  



33 
 

Завжди у студії «Еха України» присутні або представники БПП, або представники 
уряду (різні міністерства та відомства). Ведучий у більшості випадків демонструє 
лояльне ставлення до них. В одній із програм (від 23 січня) Матвій Ганапольський 
навіть заявив, що усім міністерствам «було наказано прийти до студії у різні дні й 
розповісти про успіхи». Натомість представники критикованих політиків бувають 
у студії вкрай рідко. Так, від «Батьківщини» у моніторинговий період був лише в 
одній програмі депутат Сергій Соболєв (14 січня).  

Вислови, що можуть містити мову ворожнечі, образливу та 
дискримінаційну лексику 

У ток-шоу «Ехо України» з Матвієм Ганапольським зафіксовано найбільшу 
кількість випадків уживання висловів, що можуть містити мову ворожнечі або 
неетичних висловів та прямих образ на адресу окремих політиків чи інших осіб. 
Насамперед ці образи спрямовано проти Юлії Тимошенко та Володимира 
Зеленського.  

Так, у програмі від 16 січня депутат від БПП Олексій Гончаренко прийшов до 
студії у костюмі Чарлі Чапліна, оскільки він програв суперечку (Гончаренко 
обіцяв вдягти костюм клоуна, якщо Володимир Зеленський балотуватиметься в 
президенти). Майже увесь свій час Гончаренко витратив на обговорення 
Володимира Зеленського (у саркастичній формі з некоректними жартами).  

У програмі від 21 січня ведучий Матвій Ганапольський назвав прихильників 
Анатолія Гриценка, Юлії Тимошенко та Володимира Зеленського сектантами 
(зокрема вжив вираз «секта свидетелей Гриценка»). У цій самій програмі звучали 
некоректні анекдоти про Тимошенко.  

У програмі від 24 січня ведучий назва російську журналістку Ольгу Скабєєву 
«медіапроституткою».  

Також 28 січня в програмі Матвій Ганапольський про американську акторку Вупі 
Голдберг сказав: «Вона ж чорна!». Звертання уваги на кольорі шкіри людини є 
можливим проявом мови ворожнечі, адже так людина за етнічною ознакою 
згадується в принизливому контексті.  
 
Соціологія та опитування в студії  

У програмі від 23 січня, гостем якої був Олександр Мороз (голова Соціалістичної 
партії Олександра Мороза), ведучий попросив присутніх у студії глядачів руками 
проголосувати за чи проти підтримки Олександра Мороза на виборах, порахував і 
озвучив цифри. Окрім того, ведучий не зазначив, що таке опитування 
нерепрезентативне і воно відображає лише думку присутніх у студії. А отже, таке 
опитування – маніпулятивне.  

 

«112 канал», «Пульс» 



34 
 

Проаналізовано три випуски: 15, 22 та 29 січня 2019 року 
 
Загальні тенденції  

 Дискусія в студії часто емоційна і неконструктивна. 
 Соціологічні дані та опитування глядачів у студії не завжди представлено 

коректно.  
 

Коментарі 

Загалом до дискусії у ток-шоу канал запрошує представників різних політичних 
сил. Проте зафіксовано присутність Наталії Королевської у всіх трьох випусках, які 
увійшли в моніторинговий період.  

Дискусія в студії завжди емоційна, політики та експерти вдаються до популізму. 
Ведучі не намагаються спрямувати розмову в конструктивне русло. Політичний 
процес як такий завжди представлено в негативному руслі. Після перегляду у 
глядача може скластися враження, ніби вибори завжди фальсифікуються, всі 
політики продажні й працюють на розкол країни тощо.  

Соціологія та опитування в студії  
 
У програмі від 15 січня на початку глядачам у студії було запропоновано 
відповісти на запитання «Чи готові ви продати свій голос?» (72% присутніх у студії 
сказали, що готові). І хоча ведучі наголошують на тому, що це опитування 
нерепрезантативне і називають кількість тих, хто голосував (112 осіб), проте в 
такий спосіб сформульоване запитання задало відповідний тон дискусії у студії. 
Навіть незважаючи на те, що ведучі уточнюють, що це «не пропозиція продати 
свій голос», та при цьому вони не акцентують увагу на тому, що Кримінальний 
кодекс України передбачає кримінальну відповідальність за продаж голосу. Також 
під час програми висвітлюються на екрані повідомлення від телеглядачів 
(значком показано, що нібито це телефонне повідомлення), проте їх зміст 
видається тенденційно підібраним, зазвичай вони у більшості негативні й також 
підсилюють емоційну дискусію в студії (наприклад: «Ян: будет ли перед выборами 
перепись населения?», «Анатолий: конечно же, будут фальсификации… У 
кандидатов есть для этого средства! Простому смертному дорога заказана», 
«Роман: почему на выборы кандидатам выделяют деньги из бюджета, разве они 
не могут положить свои миллионы, которые наворовали?». 

 

Онлайн-медіа 

 
Загальні тенденції 

 Більшість онлайн-видань називали політиків кандидатами в президенти ще 

до офіційної реєстрації ЦВК. 



35 
 

 Як і телеканали, більшість онлайн-видань мали свої політичні преференції 

у висвітлення виборчої кампанії (наприклад, сайт «Обозреватель» 

публікував велику кількість матеріалів на користь Юлії Тимошенко, 

«Сегодня» віддавав перевагу Петру Порошенку та Олександру Вілкулу, а 

«Страна» – на користь Юрія Бойка та проти Петра Порошенка).  

 Зафіксовано частотні випадки маніпуляції соціологічними даними або їх 

некоректна інтерпретація. 

 Видання часто використовують соцмережі як єдине джерело інформації, не 

намагаючись перепровірити інформацію з цього джерела. 

 

 

Obozrevatel.com/Інтернет-видання «Обозреватель» 

 
Під час першого періоду медіамоніторингу інтернет-видання «Обозреватель» 
забезпечило широке висвітлення виборів (ця тема найбільше висвітлювалась у 
межах виборчого та політичного блоку, присвяченого усім політичним діячам, 
щодо яких здійснювався моніторинг). Якщо говорити про висвітлення кандидатів 
у президенти, то Юлія Тимошенко як учасниця виборчих перегонів отримала 
найбільше висвітлення – майже вдвічі більше, ніж Петро Порошенко та Анатолій 
Гриценко. Її представлено переважно у позитивному світлі, а два інші кандидати – 
здебільшого нейтрально. Наприклад, інтернет-видання «Обозреватель» надало 
широке висвітлення зустрічі Юлії Тимошенко у Палаці спорту, де вона заявила 
про свій намір балотуватися на цих виборах. Олександр Шевченко – єдиний 
кандидат, що отримав здебільшого негативне висвітлення. 



36 
 

 
 
Найбільше матеріалів з ознаками замовності («джинси») містилося в матеріалах 
про Юлію Тимошенко. В середньому протягом доби у моніторинговий період про 
цю кандидатку в президенти сайт публікує 3-5 новин. Пік матеріалів про 
Тимошенко припав на 22 січня (день з’їзду партії «Батьківщина», на якому було 
висунуто Юлію Тимошенко кандидатом у президенти) – цього дня на сайті було 
опубліковано 11 матеріалів про неї.  
 
Також після випуску програми «Свобода слова» на телеканалі ICTV (від 14 січня) 
на сайті obozrevatel.com за один день вийшло 4 новини, які містили цитати і 
непряму мову в позитивній тональності про Юлію Тимошенко. Також траплялися 
матеріали без важливого інфоприводу. Наприклад, новина від 21 січня: 
«Тимошенко привітала українців з днем обіймів» (новину зроблена на основі 
посту Юлії Тимошенко на її офіційній сторінці у Facebook).  
 
Також сайт публікував новини, які можуть містити ознаки замовності на користь 
Петра Порошенка. Зокрема, йдеться про новину, яку спочатку було опубліковано 

https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/timoshenko-privitala-ukraintsiv-z-dnem-obijmiv.htm


37 
 

під заголовком «Представник держдепу США з питань України вражений змінами 
в Україні за час президентства Порошенко», а згодом заголовок змінено на 
«Волкер вражений змінами України за Порошенка», і новину опубліковано із 
актуальнішою датою, що відповідно потенційно розширює аудиторію матеріалу 
(нові читачі переглянуть його). Також варто додати, що це не ексклюзивна 
новина, а зроблена на основі інтерв’ю Курта Волкера телеканалу «Прямий».  
 

 

Segodnya.ua/Інтернет-видання «Сегодня.ua» 

 
Найбільшу увагу серед кандидатів у президенти на «Сегодня.ua» отримав Петро 
Порошенко, його було висвітлено майже в чотири рази більше, ніж наступного за 
обсягом висвітлення кандидата Олександра Вілкула. Цих кандидатів 
представлено переважно у позитивному чи нейтральному світлі, як і інших 
кандидатів. У цьому онлайн-виданні висвітлювалася діяльність Петра Порошенка 
у його офіційній якості як президента, зокрема, щодо поїздок у регіони з Томосом, 
відрядження до Давосу та участь у інших заходах. 
 
Частина новин про президента Петра Порошенка є передруками інформації з його 
офіційної сторінки у Facebook. Ця інформація ніяк не перевіряється та не 
доповнюється журналістами видання. Наприклад, 3 лютого опубліковано новину 
«Порошенко привітав митрополита Епіфанія з 40-річчям», що базується тільки на 
дописі Петра Порошенка у Facebook.  

У деяких новинах, які містять ознаки замовності, хоч напряму і не здійснюється 
піар Петра Порошенка, проте асоціюється з ним. Так, 31 січня 2019 року 
опубліковано новину «Кондитерська корпорація збудувала житло для 
військовоcлужбовців», в якій у позитивному ключі йдеться про забезпечення 
житлом військових від корпорації Roshen. Виникають прямі асоціації з Петром 
Порошенком. Новину опубліковано в рубриці «Новини компаній», і вона не 
маркована як реклама. 

Сайт публікує також матеріали з ознаками замовності на користь Олександра 
Вілкула. Наприклад, «Вілкул: Припинення війни – головна умова для 
відродження економіки» (від 16 січня), «Вілкул: Розвиток високотехнологічних 
галузей – запорука зростання економіки» (від 19 січня 2019 року). Обидві новини 
зроблено на основі сюжетів, які вийшли в програмі новин напередодні на 
телеканалі «Україна» (це частотна практика, яку застосовують на Segodna.ua).  

Помічено новини із некоректним використанням даних соціологічних 
досліджень. Наприклад, Юлію Тимошенко називають «лідеркою соціологічних 
рейтингів», при цьому відсутнє посилання на будь-яке соціологічне опитування 
(як-от, у новині від 28 січня 2019 року «Україна обирає президента: головне за 28 
січня»).  

https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/volker-vrazhenij-zminami-ukraini-pri-poroshenku.htm
https://www.obozrevatel.com/ukr/politics/volker-vrazhenij-zminami-ukraini-pri-poroshenku.htm
https://ukr.segodnya.ua/ukraine/poroshenko-pozdravil-mitropolita-epifaniya-s-40-letiem-1215644.html
https://www.facebook.com/petroporoshenko/photos/a.474433502691047/1524758454325208/?type=3&theater
https://ukr.segodnya.ua/ukraine/konditerskaya-korporaciya-postroila-zhile-dlya-voennosluzhashchih-1214390.html
https://ukr.segodnya.ua/ukraine/konditerskaya-korporaciya-postroila-zhile-dlya-voennosluzhashchih-1214390.html
https://ukr.segodnya.ua/politics/vilkul-prekrashchenie-voyny-glavnoe-uslovie-dlya-vozrozhdeniya-ekonomiki-1206912.html
https://ukr.segodnya.ua/politics/vilkul-prekrashchenie-voyny-glavnoe-uslovie-dlya-vozrozhdeniya-ekonomiki-1206912.html
https://ukr.segodnya.ua/politics/vilkul-razvitie-vysokotehnologichnyh-otrasley-zalog-rosta-ekonomiki-1208044.html
https://ukr.segodnya.ua/politics/vilkul-razvitie-vysokotehnologichnyh-otrasley-zalog-rosta-ekonomiki-1208044.html


38 
 

 
 
Видання «Сегодня.ua» сфокусувалось на роботі міністерств, висвітлюючи їхню 
діяльність здебільшого нейтрально та позитивно. Найбільш висвітлювані події: 
вибори в Україні, медична реформа та створення об’єднаної Православної церкви 
України.  

 

 

Strana.ua/Інтернет-видання «Страна.ua» 

 
Як і «Обозреватель», онлайн-видання Strana.ua широко висвітлювало вибори (ця 
тема найбільше висвітлювалася в межах виборчого та політичного блоку, 
присвяченого усім політичним гравцям, що були суб’єктами моніторингу). На 
противагу виданню «Обозреватель», яке підтримало Петра Порошенка шляхом 
його висвітлення, видання «Страна.ua» зробило навпаки. Хоча нинішній 
президент і отримав основну частину висвітлення, воно було здебільшого 
негативним та нейтральним. Наприклад, у цьому виданні висвітлювалася подія, 



39 
 

що трапилася під час поїздки Петра Порошенка з Томосом до Черкас 18 січня, 
коли його запитали російською мовою про наміри боротися з корупцією. Замість 
того, щоб відповісти на запитання, Петро Порошенко назвав цю особу 
провокатором із Москви. Водночас його основні суперники Юлія Тимошенко та 
Володимир Зеленський, наступні найбільш представлені кандидати, також 
отримали негативне чи нейтральне висвітлення. 
 
Новини про Петра Порошенка, як уже було зазначено, у більшості випадків 
подаються в негативно-іронічній тональності: наприклад, новина від 29 січня під 
заголовком «Порошенко объявил о своем походе в президенты в мятом пиджаке. 
Фото» (це повідомлення не має новинної цінності, автори зосередились на одягові 
президента; також матеріал містить посилання на схожі публікації) або від 28 
січня – «"Не хочет пачкаться о продукты своей жизнедеятельности". Порошенко 
пойдет на выборы как самовыдвиженец» (в цій новині в заголовок винесено 
оцінкову цитату журналістки Олени Яхно із її посту у Facebook). Інколи в 
матеріалах (нейтральних щодо Петра Порошенко) подають посилання на інші 
негативні матеріали про нього, які не стосуються зазначеної теми.  

Натомість онлайн-видання витримує майже завжди позитивну тональність щодо 

Юрія Бойка.  

Журналісти видання часто порушують журналістські стандарти, зокрема: 
 стандарт достовірності, посилаючись на анонімні джерела. Наприклад, у 

новині від 17 січня – «Из "Народного фронта" исключат депутата 
Тимошенко за то, что он баллотируется в президенты – источник» – навіть 
у самому заголовку зазначено посилання на анонімне джерело. Або в новині 
від 2 лютого «Послы спросили, не боится ли Зеленский, что его сожгут 
радикалы". Шоумен встретился с западными дипломатами» журналісти 
посилаються на «источники "Страны" в дипломатических кругах»; 

 стандарт розділення фактів від коментарів: новини місять багато оцінкових 
суджень (наприклад, в уже згаданій вище новині про Володимира 
Зеленського від 2 лютого журналіст не лише посилається на неназване 
джерело, але й робить висновок, що «на дипломатов встреча произвела 
"обескураживающее" впечатление. Шоумен сильно нервничал и давал 
неопределенные ответы»); 

 у багатьох новинах єдиним джерелом є дописи із соцмереж; 
 видання також може змінювати заголовки в одній і тій самій новині, 

завдяки чому новина отримує емоційне забарвлення або розставляються по 
новому акценти. Наприклад, заголовок «Порошенко встретился со 
спикером парламента Израиля» було змінено на «Порошенко сделал паузу 
в Томос-туре ради обсуждения торговли со спикером Кнессета».  

 

 

https://strana.ua/news/183553-poroshenko-na-svoem-forume-opjat-vyhljadel-pomjato-foto.html
https://strana.ua/news/183553-poroshenko-na-svoem-forume-opjat-vyhljadel-pomjato-foto.html
https://strana.ua/news/183324-vybory-2019-petr-poroshenko-budet-ballotirovatsja-kak-samovydvizhenets.html
https://strana.ua/news/183324-vybory-2019-petr-poroshenko-budet-ballotirovatsja-kak-samovydvizhenets.html
https://strana.ua/news/184222-vladimir-zelenskij-na-vstreche-s-poslami-es-ne-smoh-otvetit-na-voprosy-zapadnykh-diplomatov.html
https://strana.ua/news/184222-vladimir-zelenskij-na-vstreche-s-poslami-es-ne-smoh-otvetit-na-voprosy-zapadnykh-diplomatov.html


40 
 

 
 

 

Hromadske.ua/Інтернет-видання «Громадське» 

 
Інтернет-видання «Громадське» також забезпечило значне висвітлення теми 
виборів (ця тема найбільше висвітлювалась у межах виборчого та політичного 
блоку, присвяченого усім політичним гравцям, що були суб’єктами моніторингу). 
На противагу іншим виданням, щодо яких здійснювався моніторинг, 
«Громадське» намагалося надати більш об’єктивну картину кампанії. Кандидатом, 
який отримав найбільше висвітлення під час першого періоду медіамоніторингу, 
був Володимир Зеленський, далі – Петро Порошенко та Юлія Тимошенко. 
Тональність висвітлення останніх була здебільшого нейтральною, Володимира 
Зеленського висвітлювали більше негативно, ніж позитивно. 

 



41 
 

 
 

 

Pravda.com.ua/Інтернет-видання «Українська правда» 

 
Як і «Громадське», інтернет-видання «Українська правда» намагалося надати 
своїм читачам більш інформативне та поглиблене висвітлення виборчої кампанії. 
Видання сфокусувало свою увагу на висвітленні виборів (ця тема найбільше 
висвітлювалась в межах виборчого та політичного блоку, присвяченого усім 
політичним гравцям, що були суб’єктами моніторингу). Якщо порівнювати 
висвітлення Петра Порошенка з іншими кандидатами на пост президента – він 
отримав дещо більше висвітлення, ніж найближчі до нього за рівнем висвітлення 
кандидати, а саме Анатолій Гриценко та Володимир Зеленський. Інформацію про 
них подавали здебільшого з нейтральною та позитивною тональністю – так само 
як і про Юлію Тимошенко, яка була четвертим найбільш висвітлюваним 
кандидатом. Інтернет-видання «Українська правда» забезпечило здебільшого 



42 
 

нейтральне висвітлення діяльності уряду, а вибори в Україні були найбільш 
висвітлюваною подією за перший період моніторингу. 
 

 
 

Nv.ua/Інтернет-видання «Новое Время» 

 
Петро Порошенко отримав дещо більше висвітлення, ніж Юлія Тимошенко та 
Володимир Зеленський, під час першого періоду моніторингу на сторінках 
інтернет-видання «Новое Время». Висвітлення Петра Порошенка було 
здебільшого нейтральним та позитивним, висвітлення інших кандидатів – 
нейтральним та негативним. Видання «Новое Время» забезпечило здебільшого 
нейтральне висвітлення уряду. Вибори в Україні були найбільш висвітлюваною 
подією в перший період моніторингу. 
Під час проведення моніторингу увагу привернули публікації соціологічних 

досліджень. Зокрема, 31 січня було опубліковано аж 3 новини, в заголовку кожної 



43 
 

з якої було сказано про лідерство суб’єкта моніторингу Володимира Зеленського. 

Зокрема:  

 «Зеленський і Порошенко лідирують у президентському рейтингу – 

опитування» (дані трьох соціологічних компаній – Центру соціальних і 

маркетингових досліджень «Соціс», КМІС та Центру Разумкова); 

 «Зеленський випереджає Тимошенко у другому турі – опитування» 

(соціологічна група «Рейтинг»); 

 «Соцопитування: рейтинг Порошенка і Зеленського зріс, підтримка 

Тимошенко трохи зменшилася» (соціологічна група «Рейтинг»). 

 

Така увага до одного із кандидатів не є виправданою і, або може містити ознаки 

замовності, або є просто недоглядом із боку редактора новин (оскільки інших 

подібних фактів зафіксовано не було).  

Гендер  

22 січня сайт «Новое Время» опублікував відео «Зашкварені» виробництва 

телеканалу «Прямий», що містило ознаки сексизму. Героїнею відео стала суб’єкт 

моніторингу Юлія Тимошенко. Видання додало слушний коментар, що «у серії є 

недоречні відсилання до зовнішності Тимошенко».  

 

 

https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/zelenskiy-i-poroshenko-lidiruyut-u-prezidentskomu-reytingu-opituvannya-50004011.html
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/zelenskiy-i-poroshenko-lidiruyut-u-prezidentskomu-reytingu-opituvannya-50004011.html
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/zelenskiy-viperedzhaye-timoshenko-u-drugomu-turi-opituvannya-50004012.html
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/socopituvannya-reyting-poroshenka-i-zelenskogo-zris-pidtrimka-timoshenko-trohi-zmenshilasya-50004028.html
https://nv.ua/ukr/ukraine/politics/socopituvannya-reyting-poroshenka-i-zelenskogo-zris-pidtrimka-timoshenko-trohi-zmenshilasya-50004028.html
https://nv.ua/ukr/lifestyle/zashkvareni-pryamiy-znyav-multfilm-v-yakomu-vismiyuyut-kandidativ-u-prezidenti-50002662.html


44 
 

 
 

Korrespondent.net/Інтернет-видання «Кореспондент» 

 
Інтернет-видання «Кореспондент» у межах виборчого та політичного блоку 

висвітлювало переважно Петра Порошенка, який отримав у чотири рази більше 

висвітлення, ніж суб’єкт, який іде за ним наступним, – Володимир Зеленський. У 

той час як подання інформації про Петра Порошенка було здебільшого 

позитивним та нейтральним, висвітлення Володимира Зеленського мало 

переважно негативну тональність.  

 

Попри те, що Петра Порошенка сайт висвітлював частіше позитивно або 

нейтрально, траплялися й негативні новини, зокрема й написані з порушенням 

професійних стандартів. Так, 30 січня на сайті опубліковано новину «Голос за 

Порошенка на Донбасі коштує 300 грн. – соцмережі» із відео, на якому начебто 



45 
 

вчителів підкуповують і змушують голосувати за Петра Порошенка. В новині 

порушено стандарти достовірності та балансу, інформацію подано як доведений 

факт. хоча відсутня спроба перевірити як джерело (зокрема вказано, що відео 

розмістила в Youtube особа Анна Філь), так і саме відео. Відсутні також коментарі 

сторони, яку звинувачують, та нейтрального експерта.  

Протягом моніторингового періоду також було зафіксовано матеріали, які можуть 

містити ознаки замовності. Наприклад, новина від 17 січня під заголовком «І.Ківа: 

СПУ отримала підтримку представників лівих в Європарламенті», яка є фактично 

передруком із сайту Соціалістичної партії України.  

Видання «Кореспондент» забезпечило здебільшого нейтральне та позитивне 

висвітлення уряду. Вибори в Україні були найбільш висвітлюваною подією у 

досліджуваний період. 

 

 

https://ua.korrespondent.net/ukraine/4054688-ikiva-spu-otrymala-pidtrymku-predstavnykiv-livykh-v-yevroparlamenti
https://ua.korrespondent.net/ukraine/4054688-ikiva-spu-otrymala-pidtrymku-predstavnykiv-livykh-v-yevroparlamenti


46 
 

 

Gordon.ua/Інтернет-видання Gordon.ua 
 

У перший період медіамоніторингу, видання Gordon.ua також активно 

концентрувалося на виборах. Найбільше висвітлення отримали кандидати Петро 

Порошенко, Володимир Зеленський, Юлія Тимошенко, які отримали здебільшого 

позитивне та нейтральне висвітлення. Видання Gordon.ua надавало здебільшого 

позитивне та нейтральне висвітлення уряду. Вибори в Україні були найбільш 

висвітлюваною подією в перший період моніторингу. 

 

 

 
 
У моніторинговий період на сайті було зафіксовано некоректне представлення 

результатів соціологічних опитувань. Так, 29 січня в новині «Тимошенко 

https://gordonua.com/ukr/news/politics/timoshenko-zalishajetsja-liderom-prezidentskoji-gonki-opituvannja-695630.html


47 
 

залишається лідером президентських перегонів – опитування» йдеться про дані 

аналітичної групи «Соціопрогноз», отримані в період із 17 до 26 січня 2019 року. 

Натомість цього самого дня в новині «Порошенко оголосив про намір 

балотуватися на другий строк» наведено дані ще минулорічного грудневого 

дослідження фонду «Демократичні ініціативи», в якому найвищий рейтинг у Юлії 

Тимошенко – 16%, у Петра Порошенка – 13,8%.  

 

СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ  
Враховуючи зростання впливу соціальних медіа під час виборів, моніторингова 
команда оцінює також і їхню роль на виборах, зосередившись на Facebook-
сторінках кандидатів, традиційних і онлайн-медіа та лідерів громадської думки. 
Для моніторингу було обрано соціальну мережу Facebook. Станом на початок 2019 
року нею користувалися 13 млн. українців (дослідження компанії PlusOne). 
Мережа – один із найважливіших каналів комунікацій в Україні. Це стосується як 
бізнесу, так і політичного сегменту.  
 
У ході моніторингу відстежуються сторінки 10 основних кандидатів – 
лідерів президентських перегонів. Список кандидатів визначено, зважаючи на 
останні опитування громадської думки від авторитетних соціологічних компаній. 
У список увійшли: 

 Петро Порошенко,  
 Юлія Тимошенко,  
 Анатолій Гриценко,  
 Олег Ляшко,  
 Олександр Шевченко,  
 Олександр Вілкул,  
 Юрій Бойко,  
 Євген Мураєв,  
 Андрій Садовий,  
 Володимир Зеленський. 

 
Також відстежуються топ-20 сторінок найпопулярніших за рейтингами 
традиційних і онлайн-медіа. Список сторінок відповідає списку медіа, щодо 
яких здійснюється моніторинг.  
 
Крім того, проводиться моніторинг 10 сторінок лідерів громадської думки. 
Мета моніторингу лідерів думок – проаналізувати, як найвпливовіші Facebook-
користувачі відображають президентську виборчу кампанію. Для визначення 
вибірки використано дані двох аналітичних компаній, які досліджують соціальні 
мережі: https://www.socialbakers.com/ і https://www.fanpagekarma.com/. Перша 
визначає впливовість публічної сторінки за кількістю підписників, друга – 
враховує, крім неї, також охоплення постів (кількість реакцій, поширень і 
переглядів) і зростання кількості підписників. Зі зведеного списку усунуто 
кандидатів, політиків, представників чинної влади, організації. До списку не 
увійшли ті, хто не пише або дуже мало пише на виборчу та політичну тематики. 

https://gordonua.com/ukr/news/politics/timoshenko-zalishajetsja-liderom-prezidentskoji-gonki-opituvannja-695630.html
https://gordonua.com/ukr/news/politics/poroshenko-ogolosiv-pro-namir-balotuvatisja-na-drugij-strok-697861.html
https://gordonua.com/ukr/news/politics/poroshenko-ogolosiv-pro-namir-balotuvatisja-na-drugij-strok-697861.html
https://www.socialbakers.com/
https://www.fanpagekarma.com/


48 
 

Відповідно політично неактивних громадян у списку немає, навіть якщо вони й 
популярні.  
 
Особливість українського Facebook полягає в тому, що більшість лідерів 
громадської думки в Україні не мають публічних сторінок, а ведуть приватні 
акаунти. Вони – «невидимі» для вищевказаних аналітичних програм через 
політику захисту персональних даних Facebook. Тому список було сформовано з 
урахуванням кількості підписників і відповідності тематики постів, а також 
експертної оцінки.  
 
Подібна ситуація з кандидатами у президенти – офіційні публічні сторінки мають 
не всі. Зокрема, Олег Ляшко, Євген Мураєв, Володимир Зеленський ведуть 
особисті акаунти. У мережі є багато сторінок, названих іменами кандидатів, але 
підтверджень їхньої справжності немає. Виглядає, ніби підхід до просування у 
соціальних медіа у багатьох кандидатів є несистемним та хаотичним. Скажімо, до 
останнього часу два онлайн-представництва мав Анатолій Гриценко – особистий 
акаунт і публічну сторінку. 10 лютого 2019 року він завершив формування 
офіційної публічної сторінки, на яку перевів своїх підписників із особистої. Втім, 
попередня продовжує наповнюватися. Ми вирішили сконцентрувати увагу на 
офіційних каналах комунікації. 
 
У рамках моніторингу аналізується тематика постів кандидатів, особливості їхньої 
кампанії у Facebook, наявність чи відсутність мови ненависті та розпалювання 
ворожнечі. Також увагу приділено тому, як кандидати використовують рекламні 
пости, чи дають просвітницьку інформацію для виборців, чи є ознаки 
використання тролів або ботів.  
 
Щодо медіа буде проаналізовано, наскільки вони у виборчий період просувають 
важливі для населення теми порівняно зі скандальними, що генерують загальний 
інтерес. Які реакції провокують, якими методами і наскільки активно 
встановлюють контакт із читачами. Спробуємо побачити взаємодію між 
контентом традиційних медіа та їхньою Facebook-активністю.  
 
Моніторингова команда також виявлятиме появу меседжів російської пропаганди 
у риториці кандидатів, повідомленнях медіа та лідерів громадської думки. 
 
Вибірка кандидатів 
(в алфавітному порядку) 
 
Юрій Бойко – https://www.facebook.com/official.yuriy.boyko/ 
Тип: публічна сторінка 
Створена: 18 грудня 2018 року 
Адміністраторів: 1 
Подобається: 30 317  
Підписників: 30 967  
Регулярність використання: малоактивне (один допис на день) 
 

Олександр Вілкул – https://www.facebook.com/OleksandrVilkul/ 

https://www.facebook.com/official.yuriy.boyko/
https://www.facebook.com/OleksandrVilkul/


49 
 

Тип: публічна сторінка 
Створена: 23 січня 2013 року 
Адміністраторів: 10 
Подобається: 204 544  
Підписників: 216 309  
Регулярність використання: активне (два-три дописи на день) 

 
Анатолій Гриценко – https://www.facebook.com/A.S.Grytsenko/  
Тип: публічна сторінка політика і політичного кандидата 
Створена: 16 січня 2019 року 
Адміністраторів: 9 
Подобається: 126 319  
Підписників: 126 578  
Регулярність використання: активне (понад три дописи на день)  

 
Володимир Зеленський – https://www.facebook.com/zelenskiy95  
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 394 836 
Регулярність використання: 2-4 дописи на день 

 
Олег Ляшко – https://www.facebook.com/O.Liashko 
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 65351 
Регулярність використання: 2-4 дописи на день 

 
Євген Мураєв – https://www.facebook.com/yevgeniy.murayev 
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 65 351  
Регулярність використання: 2-3 дописи на день 

 
Петро Порошенко – https://www.facebook.com/petroporoshenko/  
Тип: публічна сторінка політика 
Створена: 12 липня 2014 року 
Адміністраторів: 12 
Подобається: 2 327 099  
Підписників: 2 347 244  
Регулярність використання: активне (понад три дописи на день)  

 
Андрій Садовий – https://www.facebook.com/andriy.sadovyi/  
Тип: публічна сторінка громадського діяча 
Створена: 7 жовтня 2010 року 
Адміністраторів: 9 
Подобається: 1 097 519  
Підписників: 1 105 624  
Регулярність використання: активна (1-5 дописів на день).  
До сторінки прив’язано дві групи: прес-рум штабу та група «Саме зараз» 

 
Юлія Тимошенко – https://www.facebook.com/YuliaTymoshenko/  
Тип: публічна сторінка політика 
Створена: 4 березня 2011 року 
Адміністраторів: 12 
Подобається: 2 127 405  
Підписників: 2 138 699  
Регулярність використання: активне (у середньому два дописи на день)  

https://www.facebook.com/A.S.Grytsenko/
https://www.facebook.com/zelenskiy95
https://www.facebook.com/O.Liashko
https://www.facebook.com/yevgeniy.murayev
https://www.facebook.com/petroporoshenko/
https://www.facebook.com/andriy.sadovyi/
https://www.facebook.com/YuliaTymoshenko/


50 
 

 
Олександр Шевченко – https://www.facebook.com/YaShevchenkoUa/ 
Тип: публічна сторінка громадського діяча 
Створена: 10 вересня 2012 року 
Адміністраторів: 17 
Подобається: 384 714  
Підписників: 400 447  
Регулярність використання: активне (понад три дописи на день) 

 
Вибірка лідерів громадської думки  
(у порядку спадання кількості підписників) 
 

1. Дмитро Чекалкін – https://www.facebook.com/Dmitriy.Chekalkin/ 
Тип: публічна сторінка 
Створена: 23 січня 2012 року 
Адміністраторів: 2 
Подобається: 358 164  
Підписників: 365 926 
Регулярність використання: активне 

 
2.Дмитро Гордон – https://www.facebook.com/gordondmitry/ 

Тип: публічна сторінка 
Створена: 12 серпня 2012 року 
Подобається: 239 840  
Підписників: 269 882  
Регулярність використання: дуже активне, два пости що дві години 

 
3.Віталій Портников – https://www.facebook.com/portnikov 

Тип: особиста сторінка 
Підписників: 202 810  
Регулярність використання: активне 
 

4. Юрій Бутусов – https://www.facebook.com/butusov.yuriy 
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 185 156  
Регулярність використання: активне 
 

5. Олексій Мочанов – https://www.facebook.com/alex.mochanov  
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 177 835  
Регулярність використання: активне 
 

6. Олег Пономар – 
https://www.facebook.com/profile.php?id=100006709539652 
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 173 888  
Регулярність використання: активне, 1-2 пости на день 
 

7. Сергій Іванов – https://www.facebook.com/applecrysis 
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 116 333  
Регулярність використання: помірне 
 

https://www.facebook.com/YaShevchenkoUa/
https://www.facebook.com/Dmitriy.Chekalkin/
https://www.facebook.com/gordondmitry/
https://www.facebook.com/portnikov
https://www.fa/
https://www.fa/
https://www.facebook.com/alex.mochanov
https://www.facebook.com/profile.php?id=100006709539652
https://www.facebook.com/applecrysis


51 
 

8. Роман Шрайк – https://www.facebook.com/roman.shrike  
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 87 153  
Регулярність використання: активне 
 

9. Соня Кошкіна – https://www.facebook.com/sonya.koshkina 
Тип: особиста сторінка 
Підписників: 86 844  
Регулярність використання: активне, 1-4 пости на день 
 

10. Вахтанг Кіпіані – https://www.facebook.com/vakhtang.kipiani  
Тип: особиста сторінка  
Підписників: 75 928  
Регулярність використання: активне, до 7 постів на день 
 

 

ОЗНАКИ МОЖЛИВОГО РОСІЙСЬКОГО ЗОВНІШНЬОГО 

ІНФОРМАЦІЙНОГО ВПЛИВУ В УКРАЇНСЬКИХ МЕДІА 
 

За основу для моніторингу узято головні наративи російської пропаганди, 
визначені шляхом аналізу неправдивих новин, спростованих проектом StopFake 
(https://www.stopfake.org/) протягом чотирьох років. Цю класифікацію здійснив 
співзасновник StopFake Євген Федченко у своїй статті «Kremlin Propaganda: Soviet 
Active Measures by Other Means» – Estonian Journal of Military Studies, Vol. 2, 2016 
(https://bit.ly/2IpBVlV). Проаналізувавши вибірку з 500 неправдивих матеріалів – 
прикладів кремлівської пропаганди – вдалось ідентифікувати 18 тем, які їх 
об’єднують. 

Більш пізнє дослідження експертів проекту 2018 року (https://bit.ly/2SvbMqr) 
підтвердило ці наративи. Зокрема, серед них: 

 «Україна – фашистська держава»,  
 «Україна – держава, яка не відбулась (failed state)»,  
 «Росія не є окупантом і не здійснювала військового нападу на Україну»,  
 наративи, спрямовані на дискредитацію українських Збройних сил,  
 територіальний розпад України або «територіальні претензії» від сусідніх 

країн,  
 фейкова легітимізація анексії Криму та окупації Донбасу з використанням 

представників іноземних урядів, міжнародних організацій та іноземних 
ЗМІ,  

 зменшення західної підтримки України – «втома від української тематики», 
 розповіді про розпад ЄС, США та Заходу в цілому, «громадянська війна», 

яка там нібито точиться, їх незначущість у світовій геополітиці. 

Список доповнили новітніми наративами, такими як дискредитація Української 
помісної церкви, змалювання Росії як захисника традиційних цінностей та 
держави, яка має право на свою сферу впливу.  

Загальні тенденції  

https://www.facebook.com/roman.shrike
https://www.facebook.com/sonya.koshkina
https://www.facebook.com/vakhtang.kipiani
https://www.stopfake.org/
https://bit.ly/2IpBVlV
https://bit.ly/2SvbMqr


52 
 

Пропагандистські меседжі найчастіше з’являлися в онлайн-медіа segodnya.ua, 
strana.ua, gordonua.com, korrespondent.net. У телевізійних новинах вони 
траплялися зрідка.  

1. Використання російських сайтів та інформагенцій як джерел 
інформації, зокрема про міжнародні й українські новини, де 
логічніше скористатися першоджерелами з відповідної країни. Часто вони 
просувають наративи російської пропаганди.  

Яскравий приклад – 31 січня Gordon.ua дав виступ президента Росії Володимира 
Путіна про стан церкви в Україні, дискримінаційний щодо Української помісної 
церкви (https://bit.ly/2GF2BfL) із посиланням на прес-службу Кремля під 
заголовком «Путин: Проект, не имеющий отношения к вере, а насквозь 
фальшивый, завязанный на борьбу за власть, реализуется сегодня на Украине».  

Цікаво, що викладену в позитивній тональності новину про цей виступ синхронно 
надрукували також segodnya.ua, strana.ua, korrespondent.net. Вони посилаються на 
українські інформагенції УНІАН та «Інтерфакс».  

Новину на korrespondent.net «Путін заявив про право втрутитися у ситуацію з 
церквами в Україні», розміщено о 16:36, вона складається з цитат виступу Путіна 
(https://bit.ly/2DMzdBp).  

«Путин заявил, что Россия оставляет за собой право реагировать на ущемление 
прав верующих в Украине» – під таким заголовком дала розширену новину 
strana.ua (https://bit.ly/2WYDhag) о 17:28.  

На segodnya.ua о 16:25 під заголовком «Путін пообіцяв реагувати на порушення 
свободи віросповідання в Україні» (https://bit.ly/2Sy9S8b) із підзаголовком «Путін 
пообіцяв захистити православних в Україні» подано коротку цитату з виступу 
Володимира Путіна.  

У жодній із новин немає позиції української сторони. Цю інформацію дали й інші 
новинні сайти, але доповнили її українською позицією або відповідно розставили 
акценти.  

Варто зазначити, що на segodnya.ua новина з’явилася двічі. Вдруге – під 
заголовком «Путін вибухнув новою істерикою про створення Православної церкви 
в Україні» із підзаголовком «Російському лідерові ніяк не дає спокою духовна 
незалежність української держави». Отже, перша стаття містить ознаки 
замовності.  

На gordon.ua увесь період моніторингу з’являлося до 10 повідомлень на добу з 
російських джерел щодо України. Деякі – відверто пропагандистського характеру, 
як-от про те, що офіційний представник Кремля Дмитро Пєсков прокоментував 
слова Путіна про право РФ реагувати на релігійні конфлікти у сусідніх країнах 
(https://bit.ly/2BxwCLa). За тиждень 21-27 січня на сайті розміщено понад 10 
новин про викрадення картини з Третьяковської галереї.  

https://bit.ly/2GF2BfL
https://bit.ly/2DMzdBp
https://bit.ly/2WYDhag
https://bit.ly/2Sy9S8b
http://segodnya.ua/
https://bit.ly/2BxwCLa


53 
 

Strana.ua розмістила інтерв’ю відстороненого президента Венесуели Ніколаса 
Мадуро російському сайту «РИА Новости», де він дякує Путіну за допомогу 
(https://bit.ly/2SKKgVb).  

Korrespondent.net активно використовує як джерело інформації російську 
агенцію ТАСС, яку, як і «РИА Новости» (https://bit.ly/2EbwWRr), неодноразово 
було помічено на поширенні пропаганди і неправдивих новин 
(https://bit.ly/2SUfB7R). 

У новині «У Москві оцінили план Сайдіка по Донбасу» (https://bit.ly/2TLck7W) 
подано позицію Москви щодо того, що мирний план спецпредставника ОБСЄ по 
Україні «не влаштовує сторони конфлікту». Позиції української сторони чи 
посилань на неї у повідомленні немає.  

За тим самим принципом на сайті з’явилася новина ТАСС про те, що «Лавров 
назвав критерії адекватності для української влади» (https://bit.ly/2UWfTs7). 
Цікаво, що «Українська правда» також дала цю новину (https://bit.ly/2GCBIJv), 
але врівноважила її бекграундом, де викладено історію перемовин із Росією з 
української перспективи. Натомість у новині «Кореспондента» бекграундом є інші 
заяви Лаврова, а в тексті подано його непряму цитату, де «Євромайдан і всі його 
наслідки він вважає прикладом неадекватності».  

17 січня український парламент ухвалив законопроект, який дозволяє парафіям 
ухвалювати рішення про перехід до іншої церкви двома третинами кворуму. У 
новині «Кореспондента» із посиланням на ТАСС подано заяву представника 
«канонічної Української православної церкви (МП)» архієпископа Климента, що 
закон «порушує Конституцію і міжнародні зобов’язання України» 

(https://bit.ly/2GCE3nL). Новину висвітлено однобоко, без спроби розібратися, чи 
були насправді порушення.  

Segodnya.ua публікує міжнародні новини з посиланням на російські ЗМІ, 
зокрема ТАСС. Наприклад, російська інформагенція є джерелом у новині про 
вибухи біля церкви на Філіппінах (https://bit.ly/2E9xpnq) та про те, що США 
повідомили про значний прогрес у переговорах по Афганістану 
(https://bit.ly/2SPtFPU).  

2. Повідомлення про внутрішні події в Росії, нав’язування 
російського порядку денного. Споживач такої інформації постійно 
залишається в російському інформаційному полі. 

Зокрема, на strana.ua за тиждень 28 січня – 3 лютого було багато новин про 
затримання російського сенатора від Карачаєво-Черкесії Рауфа Арашукова 
(https://bit.ly/2GqS7kW) і хід його справи. Також – про російських зірок і відомих 
людей: «Собчак прокомментировала любовную связь на стороне» 
(https://bit.ly/2TIESyZ), «Ведущий Ургант в Америке попал в ДТП» 
(https://bit.ly/2GGH4Dx), «В России готовятся к возможному отключению от 
глобальной сети» (https://bit.ly/2X3pXSe). В матеріалі «Как знаменитости и 
политики ныряли в прорубь на Крещение», крім українських відомих людей, є 
російські Анастасія Волочкова та Микола Валуєв. 30 січня видання повідомило, 

https://bit.ly/2SKKgVb
https://bit.ly/2EbwWRr
https://bit.ly/2SUfB7R
https://bit.ly/2TLck7W
https://bit.ly/2UWfTs7
https://bit.ly/2GCBIJv
https://bit.ly/2GCE3nL
https://bit.ly/2E9xpnq
https://bit.ly/2SPtFPU
https://bit.ly/2GqS7kW
https://bit.ly/2TIESyZ
https://bit.ly/2GGH4Dx
https://bit.ly/2X3pXSe


54 
 

що «У мэра Риги Нила Ушакова, защищающего интересы русскоязычных, прошли 
обыски» (https://bit.ly/2TJNaXu). У самій новині йдеться, що обшуки провело 
антикорупційне бюро. 

На сайті gordonua.com багато новин із Росії, які також не мають стосунку до 
подій в Україні. Наприклад, 25 січня з посиланням на «Московский комсомолец» 
видання пише, що у Москві підлітки підпалили 15-річного школяра 
(https://bit.ly/2IeA2rV), а 25 січня – передруковує повідомлення «РИА Новости» 
«Посол РФ назвав "брехливими чутками" повідомлення про присутність 
російської ПВК у Венесуелі» «https://bit.ly/2TKkbm5».  

3. У телеканалів популярний наратив «Росії там немає» («Росія не є 
окупантом і не здійснювала військового нападу на Україну»). Вони не 
хвалять Росію, але й не називають її окупантом чи агресором.  

На каналі «112 Україна» у сюжетах про захисників Донецького аеропорту поряд 
із описом героїзму українців жодного разу не було ідентифіковано агресора, який 
убив понад 100 бійців Збройних сил України. Один раз його назвали «бойовики». 
У повідомленнях про втрати на передовій – те саме. Пряму мову спікера операції 
об’єднаних сил у сюжетах не дають. У сюжеті про вшанування загиблих «кіборгів» 
концертами в аеропортах агресора знову не персоніфіковано – вжито термін 
«бойовики».  

Телеканал NewsOne не висвітлює події на Донбасі в новинах.. Інформацію про те, 
що відбувається на Донбасі в цілому, в новинах не висвітлюють. 

На телеканалі ICTV щодня подають хроніки з фронту, але сторону противника 
називають окупантами і бойовиками. Слово «Росія» не фігурує.  

Телеканал «Україна»: на початку здійснення моніторингу в новинах практично 
не було сюжетів щодо російської агресії на Донбасі. Зрідка з’являлися сюжети про 
ситуацію на передовій, при цьому її ніяк не називали – ні війною, ні агресією, ні 
Силами спецоперацій. На другому тижні частіше показували сюжети про ситуацію 
на фронті, але знову – ніяк це не називаючи. 29 січня у сюжеті про Героїв Крут 
йшлося про те, що бій був із більшовиками, але про Росію не згадано. 

Особливості висвітлення тематики окремими медіа 

strana.ua 

На сайті постійно практикують зміну заголовків так, що інколи це змінює суть 
матеріалу. Це можуть робити кілька разів на день. У новому написанні заголовки 
часто перегукуються з наративами кремлівської пропаганди.  

Приклади: 

«День соборности 2019 – 100 лет Акту о злуке. Главные вопросы об этом событии» 
замінено на «Дно Соборности. Как сто лет назад Акт Злуки довершил развал 
Украины» (https://bit.ly/2HtrHAi) – наратив про розпад України. 

https://bit.ly/2TJNaXu
https://bit.ly/2IeA2rV
https://bit.ly/2TKkbm5
https://bit.ly/2HtrHAi


55 
 

«Порошенко проанонсировал скорое подписание закона о смене религиозными 
общинами подчинения» замінено на «Порошенко рассказал, когда он подпишет 
закон о «церковном рейдерстве» (https://bit.ly/2Ics7LS) – наратив дискредитації 
української церкви. 

Деякі новини легітимізують окупаційні «ЛНР/ДНР», як, наприклад, новина 
про участь псевдореспублік у «чемпіонаті Європи з футболу серед невизнаних 
держав». Акцент у заголовку зроблено на те, що жеребкування проведено у 
Кракові (https://bit.ly/2GHUzmw).  

На цей наратив працює і новина про те, що «Более половины украинцев готовы 
отдать Донбасс ради мира». Згодом заголовок замінили на «Более половины 
украинцев готовы отдать неподконтрольный Донбасс ради мира» 
(https://bit.ly/2tjTkBX). Цю інформацію також було розміщено на 
пропагандистському сайті «Русская весна». Як джерело інформації вказано 
«Інтерфакс». Опитування презентувала у прес-центрі агенції соціологічна 
компанія Seetarget, яка не має визнаної репутації в Україні. 

Так само strana.ua легітимізує анексію Криму – скажімо, цитує Facebook 
російського окупаційного керівника півострова Сергія Аксьонова щодо 
«рекордного приросту туристів» у Криму (https://bit.ly/2SwAUg9).  

Сайт послідовно дотримується дискредитаційного підходу при 
висвітленні теми української церкви («Інтронізація Епіфанія пройшла без 
ієрархів» – https://bit.ly/2X26mlh, «В РПЦ ПЦУ назвали "клонованою овечкою 
Доллі"» – https://bit.ly/2S1SjbJ). Такі матеріали здебільшого несуть повідомлення, 
що українська церква – «розкольники». Коментують тему лише представники 
Російської православної церкви. 

На початку періоду опублікували серію новин про «Томос-тур» президента 
України Петра Порошенка. У новинах на сайті намагалися знівелювати значення 
Томосу. Одна з таких новин про те, що нібито німецька газета «потролила томос-
тур Порошенка» (https://bit.ly/2IeoBAD). Ідеться про Der Spiegel, відомий 
проросійською позицією (https://bit.ly/2GL2ejK).  

«У Порошенко и Парубия не смогли сказать, где Томос» (https://bit.ly/2tlRrov) – 
йдеться про текст Томосу. За зверненням до Міністерства закордонних справ було 
надано відповідь, що відомство не вповноважене мати такі документи, та 
запропоновано пораду звернутися до Міністерства культури. Яку відповідь надали 
там, у матеріалі не зазначено. 

Ностальгія за СРСР – новина про те, що торговельники ринку у Дніпрі 
танцюють під «Катюшу», з коментарями із соцмереж на кшталт «Знай наших!» 
(https://bit.ly/2X1RlQg). Ця новина – показова щодо іншого тренду. На strana.ua 
досить часто з наративами російської пропаганди перегукується не 
основне повідомлення новини, а бекграунд. Наприклад, в останній новині 
бекграунд такий: «Отметим, что рынок "Озерка" принадлежит "Нарику" – 
бизнесмену Александру Петровскому, который в последнее время является одним 

https://bit.ly/2Ics7LS
https://bit.ly/2GHUzmw
https://bit.ly/2tjTkBX
https://bit.ly/2SwAUg9
https://bit.ly/2X26mlh
https://bit.ly/2S1SjbJ
https://bit.ly/2IeoBAD
https://bit.ly/2GL2ejK
https://bit.ly/2tlRrov
https://bit.ly/2X1RlQg
https://strana.ua/articles/analysis/180216-hde-i-v-kakikh-delakh-zasvetilsja-narik-i-kto-takoj-avtoritet-aleksandr-petrovskij.html


56 
 

из спонсоров ПЦУ. "Нарик" наделал много шуму, когда появился на вручении 
Украине Томоса в Стамбуле» (наратив дискредитації української церкви).  

korrespondent.net  

На сайті помітний тренд дискредитації органів влади, насамперед уряду. 
Зокрема, заголовок «Суд змусив розслідувати держраду членів Кабміну» створює 
враження, ніби зрада – доведений факт, у той час як ідеться про початок 
розслідування як реакцію на скаргу (https://bit.ly/2GH1GLZ). Такий самий підхід у 
матеріалі «НАБУ має відкрити справи на Гройсмана й Гриневич» 
(https://bit.ly/2TRIbnp). Часто новини незбалансовані – висвітлюється позиція 
лише однієї сторони, як-от у матеріалі «Під МОЗ принесли похоронні вінки» 
(https://bit.ly/2tmGSkK).  

У статті «Україна в першій трійці за порушеннями Конвенції з прав людини» 
(https://bit.ly/2TSeNh8) заголовок може справити помилкове враження, ніби 
йдеться про світ, тоді як йдеться про першу трійку держав-членів Ради Європи. 
Наприкінці згадується, що «через тривалість розгляду в ЄСПЛ зараз на присуд 
виносяться переважно рішення про порушення, що мали місце ще до Революції 
гідності», однак цей факт не акцентується.  

«112 Україна» 

14 січня о 21:00 на телеканалі «112 Україна» Віктор Медведчук транслював 
повідомлення в дусі російської пропаганди про Мінські домовленості, зокрема про 
необхідність миру, водночас не вказуючи, яким шляхом, а також говорив про 
наближення виборів, які «повинні вирішити всі проблеми». Матеріал має ознаки 
замовності: відсутність балансу думок, висвітлення Віктора Медведчука у 
позитивній тональності. Сюжети про зустріч Віктора Медведчука з Олександром 
Лукашенком ставили в ефір два дні – 14 та 15 січня. Один раз – у випуску новин. 
Ще три – перед ними, у час новин, але відокремлений від них рубрикою 
«Важливо». Один раз – одразу після новин. 

Сюжети телеканалу про події за кордоном – переважно про проблеми та 
негаразди: шатдаун та страйк авіадиспетчерів у США, важке життя голландців у 
кулеподібних домах, де дешева оренда, погана погода в Альпах, сутички в Греції, 
трансгендер – депутат бундестагу в Німеччині. 

 

МЕТОДОЛОГІЯ 

 

Методологію було розроблено експертами Ради Європи Расто Кужелем та 
Олександром Бурмагіним, і в ній враховано коментарі та пропозиції від інших 
партнерів проекту. Методологія є визнаною на міжнародному рівні і 
застосовувалася в подібних проектах у понад 50 країнах за останні 20 років, 
зокрема й в Україні. Враховуючи комплексний підхід, орієнтований на контент, 
методологія дозволяє надати глибокий аналіз плюралізму і різноманіттю у 

https://strana.ua/news/179793-aleksandr-petrovskij-on-zhe-narik-pribyl-na-podpisanie-tomosa-v-stambul-5-janvarja-2019.html
https://strana.ua/news/179793-aleksandr-petrovskij-on-zhe-narik-pribyl-na-podpisanie-tomosa-v-stambul-5-janvarja-2019.html
https://bit.ly/2GH1GLZ
https://bit.ly/2TRIbnp
https://bit.ly/2tmGSkK
https://bit.ly/2TSeNh8


57 
 

медіависвітленні, зокрема й проаналізувати висвітлення певних суб’єктів та тем, 
що досліджуються, в належному контексті та з урахуванням детального 
порівняння й аналізу.  
 
Медіамоніторинг передбачає кількісний та якісний аналізи висвітлення. Під час 
кількісного аналізу увагу зосереджено на кількості часу, виділеного кандидатам та 
іншим політичним акторам (таким як уряд, органи місцевого самоврядування), а 
також на тональності, у якій цих суб’єктів висвітлено – позитивно, нейтрально чи 
негативно. Під час моніторингу увагу також приділено тематичній структурі 
новин, оцінюванню тематичного розмаїття шляхом вимірювання фактичного 
часу, виділеного на різні теми.  
 
Якісний моніторинг оцінює роботу ЗМІ відповідно до таких принципів, як етичні 
чи професійні стандарти – баланс, точність, вчасність, вибір питань, замовчування 
певної інформації, використання службового становища, позиціювання подій, 
провокаційна лексика, які важко виміряти кількісно. Окрім цього, спеціалісти з 
моніторингу оцінюють роботу медіа відповідно до принципів і стандартів, 
закріплених у Кодексі журналістської етики, і регулярно інформують Комісію з 
журналістської етики щодо можливих порушень. Повний текст методології можна 
завантажити тут: http://www.cje.org.ua/ua. 

 

ВИСНОВКИ 

Дані першого періоду моніторингу демонструють значні відмінності у способах 
висвітлення кандидатів, а також порушення деякими медіа основних 
журналістських стандартів. Незважаючи на те, що засоби масової інформації 
забезпечують широке висвітлення діяльності кандидатів, більшість із них наразі 
не забезпечили більш глибокого та аналітичного висвітлення кампанії. 
Моніторингова команда продовжуватиме здійснювати моніторинг засобів масової 
інформації протягом передвиборчого періоду, щоб визначити, чи збережуться 
вищезазначені тенденції. Наступний звіт, де буде міститися оцінка висвітлення 
всієї передвиборчої кампанії у традиційних та соціальних ЗМІ, буде опубліковано 
в останній тиждень передвиборчої кампанії. У звіті також буде приділено увагу 
потенційному зовнішньому впливу на вибори, а також урахуванню гендерних 
аспектів при медіависвітленні виборчого процесу. Повний звіт за результатами 
моніторингу можна завантажити тут: http://www.cje.org.ua/ua. 

  

http://www.cje.org.ua/ua


58 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Публікацію створено за підтримки двох проектів Ради Європи: «Підтримка 
прозорості, інклюзивності та чесності виборчої практики в Україні» та 
«Зміцнення свободи медіа, доступу до інформації та посилення системи 
Суспільного мовлення в Україні», що імплементуються у рамках Плану дій Ради 
Європи для України на 2018-2021 рр. 



59 
 

 


